Začala sa 74. koncertná sezóna Slovenskej filharmónie

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Naštartoval ďalší hudobný festival, bude trvať osem mesiacov. Tak nazvala 74. koncertnú sezónu Slovenskej filharmónie jej tlačová tajomníčka Martina Tolstova. Myslela som na jej slová vo chvíli, keď som videla plnú sálu a medzi hosťami množstvo nových tvárí a mladých ľudí. A aj nový outfit hostesiek a uvádzačov. Vo štvrtok ju otvoril koncert Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru so šéfdirigentom Danielom Raiskinom, huslistka Simone Lamsma a diela Egona Kráka, Ericha Wolfganga Korngolda a Gustava Mahlera.

Akoby sa podujatia dočkali odkliatia. Predohrou boli úspešné Bratislavské hudobné slávnosti a plné sály, a dnes je to už aj kompaktne a precízne navrhnutý program sezóny 2022/2023, prvej ucelenej umeleckej sezóny nového generálneho riaditeľa Mariána Turnera a tretej sezóny šéfdirigenta Daniela Raiskina, otvorenej zahraničným hosťom, ale aj pôvodnej tvorbe. A navyše, košato propagovanej cez médiá a sociálne siete.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Daniel Raiskin, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

V mojom vnútri doznievajú koncerty BHS a skvelé telesá, dirigenti a sólisti. V jednom šíku s Valčuhom, Petrenkom, Fischerom žiarili aj Daniel Raiskin a Slovenská filharmónia. V nadchádzajúcej sezóne ho zažijeme celkovo na ôsmich dvojiciach koncertov hlavných abonentných cyklov, ale aj vo viedenskom Musikvereine a objaví sa aj na turné v Japonsku.

Má profesionálne vytvorené podmienky a z programov koncertov čoraz viac cítiť, kam smerujú jeho plány a túžby. Za zmienku stojí najmä skutočnosť, že pevné miesto v nich zaujala slovenská hudba, klasická moderna, ale aj hudba aktuálnych tvorcov. A na reakciách publika vidieť, že ak je zárukou umelecká osobnosť, ktorej verí, odvážnejšej dramaturgii je prístupné.

Prečítajte si tiež:
Slovenská filharmónia predstavila 74. koncertnú sezónu

Dramaturgia objednala na úvodný koncert dielo od Egona Kráka, slovenského skladateľa, ktorý je na vrchole svojej umeleckej dráhy. Intelektuál s hlbokým vzťahom k hudbe 15. a 16. storočia, renesancie a starej hudbe vôbec, jej venoval veľkú časť svojej výskumnej a vydavateľskej činnosti, prednášky a tvorbu. Opakovane ju kriesil na koncertoch, ale i na zvukových nosičoch.

Egon Krák

Krák píše zrozumiteľne a aj v dielach, kde odkazuje na tvorcov minulosti, je vysoko profesionálny. Spĺňa tým nielen historickú úlohu pripomínať osobnosti a ich diela, hudobníkov, mysliteľov, spisovateľov, v našom prípade starých majstrov cez osobnosť renesančného génia Josquina Desprez, ale je to pre neho impulz k tvorbe, ktorá je aj návratom do sveta ich zvukov. Renesancia, to je nádhera polyfónie.

Prof. PhDr. Egon Krák, ArtD. (1958 Bratislava), absolvent hudobnej teórie na VŠMU, od roku 2012 rektor Hudobnej a umeleckej akadémie Jána Albrechta v Banskej Štiavnici, skladateľ, hudobný teoretik, pedagóg, vydavateľ, umelecký vedúci súboru pre renesančnú hudbu Chorus angelorum, editor antológie duchovných piesní zo Slovenska Cantiones sacrae, sa pravidelne objavuje na pódiách s novými dielami.

Na mojich zahraničných vyslaniach som mohla sledovať, s akým ohlasom sa tvorba slovenských skladateľov stretáva, konkrétne aj Krákova. Napríklad v Berlíne, kde bolo jeho dielo súčasťou slávnostného koncertu slovenskej diplomacie na Radnici, znela sugestívna skladba k dvestoročnici Ľudovíta Štúra Pútnici. Keď som na otváracom koncerte počúvala jeho nové dielo, myslela som na ten vtedajší úžas v tvárach našich berlínskych hostí.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Daniel Raiskin, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, foto: Alexander Trizuljak / SF

V novom diele Les anges du ciel / Nebeskí anjeli, hommage à Josquin Desprez je jeho reč zrozumiteľná, miestami plynie v renesančnom štýle franko-flámskeho mága Josquina Desprez. Jeho hlavným inšpiračným zdrojom bola Vergíliova báseň Eneida, spracoval ju aj Josquin Desprez. Účinkovali Slovenský filharmonický zbor12 hráčov na dychové nástroje – plechové a drevené.

Polyfónia je zdôraznená v častiach a capella, interpretovaná s pôvabom a umením profesionálov (zbormajster Jozef Chabroň), ale podčiarkujú ju aj inštrumentované momenty diela, v ktorých dychové nástroje zdôrazňujú konkrétny hlas alebo hlasy. Dvanásť hráčov Slovenskej filharmónie sa so cťou zhostilo svojej úlohy.

Desaťminútová skladba je zaujímavá melodickými nápadmi, ich polyfonickým spracovaním a inštrumentáciou. Krákova tvorba odkrýva jeho vnútorný svet, plný obdivu k hudbe starých majstrov, k renesancii, ale aj k francúzskej hudbe a rozpoznávame v nej aj odkaz na celý západný európsky svet.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Daniel Raiskin, Egon Krák, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, foto: Alexander Trizuljak / SF

Pre mňa sú krásnou spomienkou aj hodiny strávené s jeho hudbou počas štúdia dejín hudby na muzikológii (dôležitosť renesančnej hudby ako základu celého hudobného myslenia neustále zdôrazňovala Prof. Naďa Hrčková). Vďaka Krákovi žije naďalej.

Už po druhý raz zavítala do Reduty holandská huslistka Simone Lamsma, tentokrát uviedla Koncert pre husle a orchester D dur, op. 35 Ericha Wolfganga Korngolda. Dielo je venované Alme Mahlerovej, manželke jeho hudobného mentora Gustava Mahlera.

Korngold znie ostatných 30 rokov konečne aj na našich pódiách. Jeho diela sú veľkým osviežením a zoznámením s autentickou filmovou hudbou tohto nositeľa Oscara. Podľa dramaturga Slovenskej filharmónie Juraja Bubnáša oslovuje inštitúcia mladých poslucháčov práve filmovou hudbou.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Simone Lamsma, Daniel Raiskin, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Husľový koncert ňou síce nie je, ale štyrikrát ju cituje z diel, ktoré zaujali celý filmový svet (Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse a The Prince and the Pauper). Je plný zvratov, mozaikou pásiem, ktoré sviežo nadväzujú na seba. Simone Lamsma je naslovovzatá virtuózka, hrá s obrovským nasadením a vie si od prvého momentu získať publikum. Orchester a obaja holandskí umelci – Raiskin i Lamsma – dokázali skĺbiť neľahké dielo do krásnej podoby.

V druhej polovici koncertu nasledoval silný dramaturgický moment stredoeurópskeho sfarbenia – Symfónia č. 5 Gustava Mahlera. Mahler je v Raiskinových rukách veľmi sugestívny. Pred sebou má čistú hudbu, môže sa sústrediť na plochy, ale aj detaily, na vyspievanie melódií a drámu tohto diela. Harfa, umiestnená v orchestri vpravo, ako to predpisuje skladateľ, má kompozične tak dobre vypracovaný part, že znie priam prenikavo. A sólista na lesný roh v druhej časti Scherzo stojí vpredu. Niekedy sa jeho sólo rieši tak, že sa počas neho postaví, ale umiestnenie vpredu má veľký efekt na publikum. Róbert Kis mal mäkký tón a krásne legato. Mahler je v Raiskinových rukách živý, dynamický, orchester hrá ako jeden hráč, sústredí sa a sóla hráčov sú perfektne a plasticky vymodelované.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Róbert Kis, Daniel Raiskin, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Vnútorne nesmierne komplikovaný autor so zložitým citovým životom a možno aj frustrovaný ústupkami, ktoré urobil, keď sa vzdal pôvodného náboženstva, chce publiku predostrieť čistú absolútnu hudbu tvarov s jej emóciami, munchovskými výkrikmi, nehou, krásou, lahodnosťou, aby vzápätí udrel na najsilnejšiu strunu emócií s veľkým zvukom romantického symfonického orchestra.

Odkedy Konvergencie vydali preklad knihy Alessandra Baricca Hegelova duša a kravy z Wisconsinu (preklad Stanislav Vallo, 2022), dozvedáme sa z pera známeho talianskeho kritika a spisovateľa, že nemáme deliť hudbu na klasickú a ľahšiu a zavádza pojem „osvietená hudba“. Zvlášť sa venuje Mahlerovi a Puccinimu ako tvorcom, ktorí posunuli vnímanie hudby a tvorbu do 20. storočia.

Ten kontext sezóny s festivalom, ktorý jej predchádzal, je čisto náhodný. Ale je silný v odkaze na Mahlera a jeho tvorbu. Je rovnako fascinovaný Mahlerom ako tisíce tých, ktorí ju postupne objavovali v druhej polovici 20. storočia. Pridávam, že Piata symfónia patrí k tým dielam, ktorého nádheru a nástojčivú výpoveď o kráse tónov, tvarov a štruktúry objavujeme pri každom uvedení.

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie, Róbert Kis, Daniel Raiskin, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak / SF

Verní abonenti postrehli aj zmenu správania sa nového publika. Ak ich to vyrušilo, určite by ich potešilo, že šéfdirigent považuje občasný potlesk tam, kde sa to podľa striktných noriem nehodí, za prejav nadšenia, záujmu a ocenenia koncertu.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 20. 10. 2022

Prečítajte si tiež:
Slovenská filharmónia predstavila 74. koncertnú sezónu

Otvárací koncert 74. sezóny Slovenskej filharmónie
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
20 a 21. októbra 2022

Daniel Raiskin, dirigent
Jozef Chabroň, zbormajster
Simone Lamsma, husle
Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor

Egon Krák: Les anges du ciel / Nebeskí anjeli, hommage à Josquin Desprez – premiéra
Erich Wolfgang Korngold: Koncert pre husle a orchester D dur, op. 35
Gustav Mahler: Symfónia č. 5

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár