Zaujímavá Carmen v Opere SND

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Chudovského inscenácia Bizetovej Carmen sa uvádza v Opere SND od roku 2002 a čoskoro v počte repríz dosiahne počet stopäťdesiat. Predstavenie tejto opery dňa 12. mája 2018 bolo zaujímavé z dvoch dôvodov. Barytonista Filip Tůma po prvý raz spieval úlohu Escamila (predtým vytváral menej významnú postavu Moralesa) a Jolana Fogašová vystúpila v titulnej úlohe tejto opery po stý raz vo svojej speváckej kariére. Takmer polovicu odspievaných Carmen vytvorila na javisku SND, ostatné v zahraničí. Predstavenie bolo vypredané, čo demonštruje známy fakt, že aj bratislavské publikum má rado overené hodnoty, k akým Bizetova opera nepochybne patrí.

Priznám sa, že vždy som mal najradšej také predstaviteľky Carmen, ktoré mali bližšie (farbou a čiastočne aj rozsahom hlasu) k altu než k sopránu. To pravda neznamená, že typovo iné speváčky nemôžu úlohu stvárniť majstrovsky. Carmen už pri svojich umeleckých začiatkoch spievala v Slovenskom národnom divadle, vtedy mladá sopranistka Helena Bartošová a v zlatých časoch operného spevu (šesťdesiate roky minulého storočia) si dirigent Herbert von Karajan pre nahrávku Carmen vybral v tom čase vychytenú čiernu sopranistku Leontyne Priceovú. Akú Carmen sme teraz sledovali v Slovenskom národnom divadle?

Georges Bizet: Carmen, Opera SND, 2018,
Jolana Fogašová (Carmen), Zbor Opery SND,
foto: Peter Chvostek

Jolana Fogašová má úlohu dokonale zažitú a precízne vypracovanú. Nespieva spevácky part, ale sa prevteľuje do postavy Bizetovej hrdinky. Jej Carmen nie je operná diva ale obyčajná, trocha extravagantná žena, ktorá žije podľa zásady „kto ozaj ľúbiť vie, aj život riskuje, len srdce zbabelé to nedokáže“ (preklad Jarka Elena z Wasserbauerovej inscenácie z roku 1954). Je zvodná, ale nie démonická, je vášnivá, ale nie vulgárna, je rozpohybovaná, no svoje city dokáže vyjadriť aj v sošnom postoji (napríklad v závere tretieho dejstva pri odchode Josého a Micaely je prekvapujúco pokojná a akoby uzavretá do seba). Je prirodzená i elegantná zároveň. Spevácky nestavia úlohu na veľkých dramatických tónoch a vonkajškovom efekte, ale poctivo buduje vokálnu líniu partu, pričom značný dôraz kladie na výrazovú stránku spevu. Je si vedomá, že Bizetova opera už predznamenáva verizmus, a preto sa nerozpakuje sem-tam namiesto spievaného tónu použiť parlando. Aj tým dosahuje ideálnu rovnováhu speváckej a hereckej zložky. Expresívnosť a dramatickosť spevu si ponecháva predovšetkým na záverečný duet opery.

Georges Bizet: Carmen, Opera SND, 2018,
Jolana Fogašová (Carmen), Zbor Opery SND,
foto: Peter Chvostek

Georges Bizet: Carmen, Opera SND, 2018,
Filip Tůma (Escamilio),
foto: Peter Chvostek

Barytonista Filip Tůma nie je celkom ideálnym predstaviteľom hrdinského toreadora, ktorého part si vyžaduje skôr veľký dramatický fond. Spevák zaujal niekoľkými údernými vysokými tónmi, kým v strednej polohe jeho spev pôsobil síce suverénne, no pomerne lyricky. Škoda tiež rytmickej disproporcie s orchestrom v závere tretieho dejstva. Pomerne lyrickým bol tiež Don José v podaní Boldizsára Lászlóa, čo v prvých dvoch dejstvách bolo plne na mieste. Priam ukážkovo sa zhostil záveru kvetinovej árie a v nasledujúcich dvoch dejstvách pridal na dramatikom účinku svojho spevu. Operní priaznivci, ktorí zbožňujú vysoké tóny, si mohli zgustnúť aj na jeho záverečnej nepísanej výške na konci opery, ktorú som naposledy počul takto zaspievať Gustáva Pappa pred päťdesiatimi rokmi. Rovnako zrejme ocenili aj c3 Fogašovej v závere druhého dejstva.

Georges Bizet: Carmen, Opera SND, 2018,
Boldizsár László (Don José), Eva Hornyáková (Micaela),
foto: Peter Chvostek

V úlohe Micaely sa Eva Hornyáková snažila podčiarknuť ľúbeznosť spevu naivnej dievčiny a dala si záležať na guľatosti a pružnosti vyšších tónov. O dobrú úroveň predstavenia sa zaslúžil aj dirigent Rastislav Štúr. Vzhľadom na to by som očakával aj búrlivejšie reakcie publika, než som zaznamenal počas predstavenia a na jeho konci.

Autor: Vladimír Blaho

písané z reprízy 12. 5. 2018

Georges Bizet: Carmen
Opera SND

Dirigent: Rastislav Štúr
Réžia: Marián Chudovský
Scéna: Jozef Ciller
Kostýmy: Peter Čanecký
Zbormajster: Ladislav Kaprinay
Choreografia: Jozef Dolinský

osoby a obsadenie reprízy 12. mája 2018

Carmen: Jolana Fogašová
Micaela: Eva Hornyáková
Don José: Boldizsár László
Escamilio: Filip Tůma
Frasquita: Jana Bernáthová
Mercedes: Denisa Šlepkovská
Remendado: Jozef Kundlák
Dancairo: Ján Ďurčo
Morales: Roman Krško
Zuniga: Ján Galla
Spoluúčinkoval Opchester a Zbor Opery SND a Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením Magdalény Rovňákovej

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár