V posledný júnový štvrtkový večer sa v dome kultúry Zrkadlový háj opäť prezentoval mladý začínajúci kolektív Komornej opery Bratislava, tento krát v koncertom prevedení nazvanom Galakoncert sólistov KOB a ich hostí. V programe zazneli známe predohry, árie a duetá z opernej tvorby skladateľov od Mozarta po Pucciniho.
Koncert tradične uviedol generálny riaditeľ Roman Müller. Súčasťou jeho príhovoru tiež bolo prevzatie patronátu nad KOB štyrmi renomovanými slovenskými opernými spevákmi a to Janou Bernáthovou, Boženou Fernacovou, Ľudovítom Ludhom a Dušanom Jarjabkom, ktorí boli hneď v úvode programu ocenení certifikátom i kvetinovým darom. Ďalej sa v programe predstavili mladí umelci známi už z predošlého projektu KOB ako aj ich noví kolegovia, ktorí sa predstavia v projektoch nasledujúcej sezóny v sprievode zboru a orchestra KOB v spolupráci s orchestrom Candle Zity Orlickej.
Pod dramaturgiu a hudobné naštudovanie sa podpísal mladý dirigent a zároveň hudobný riaditeľ KOB Lukáš Kunst Lederer. Počas celého večera orchester hral pod jeho taktovkou. Preukázal schopnosť vcítiť sa do rôznych štýlových období od Mozarta až po 20. storočie. Prácu s orchestrom mal možnosť ukázať najmä v náročných predohrách ku známym operám.

Erika Szaboová, soprán a Ľudovít Ludha, tenor
V prvej časti večera, z inštrumentálnych čísel zaujala najmä predohra k Mozartovému Donovi Giovannimu, kde mladý kolektív orchestra pridávala predpisu autora silnú energiu, druhé z inštrumentálnych čísel ku záveru tejto časti (predohra k Verdiho Traviate) odhalila viaceré citlivé a nie príliš vydarené miesta. Zahájením vokálnej časti koncertu sa stal nesmrteľný Mozartovský duet Dona Giovanniho a Zerliny La ci darem la mano z opery Don Giovanni. Partnerom mladej začínajúcej sopranistky Barbory Dvorskej bol skúsený ,,harcovník“ bratislavskej opernej i operetnej scény Dušan Jarjabek. Mladá speváčka sa duetu zhostila s chuťou, má síce ešte značné rezervy, no so skúsenejším kolegom predviedli očarujúcu dvojicu s hereckou i vokálnou presvedčivosťou. Vínová ária ako je tiež známa ústredná ária Dona Giovanniho Fin ch´han dal vino, bol ďalším pokračovaním z Mozartovskeho súdku tohto projektu. Dušan Jarjabek po predchádzajúcom čísle udržal eleganciu a štýl jemu vlastný a presvedčil o tom, že zďaleka nestratil formu a nasadil latku sólistických výkonov vysoko.
V duchu najúspešnejších čísel z vrcholnej Mozartovej opernej tvorby sa večer niesol ďalej v znamení Figarovej svadby, teda v podaní árie Figara Se vuol ballare. Mladý spevák Marek Tokoš, ktorý sa už v KOB prezentoval v predchádzajúcom projekte obsiahol všetky potrebné aspekty árie, či už po hereckej, výrazovej či interpretačno-technickej stránke. Zaujímavá farba hlasu ma tendenciu viesť hlas skôr ku tenoru ako k barytónu, no svojím výrazom presvedčil, že na javisko určite patrí. Program pokračoval ešte troma Mozartovskými číslami a to konkrétne áriou Cherubína Voi che sapete z Figarovej svadby v podaní Veroniky Šottníkovej, duetom Papagena a Papageny z Čarovnej flauty v podaní Adama Nádlera a Jany Feríkovej a na záver tejto časti zaznela ária Kráľovnej noci Der hölle rache v podaní novej patrónky KOB Jany Bernáthovej.

Jana Bernthová, soprán a Lukáš Kunst Lederer, dirigent
Cherubino Veroniky Šottníkovej prekvapil najmä rýchlym tempom, ktoré speváčke vyhovovalo, chýbala však herecká presvedčivosť, ktorá by výrazu postavy mladého chlapca pokúšaného láskou pomohla. Duet Papageny a Papagena z Čarovnej flauty v podaní Adama Nádlera a Jany Feríkovej patril k najslabším číslam prvej časti programu. Herecky neprepracovaný duet, ktorý ponúka množstvo možností na i koncertné stvárnenie nepresvedčil ani vokálnou istotou, nakoľko jemný barytón zanikal v prehlušení ostrých výšok kolegyne. Druhá ária Kráľovnej noci, patrí nesporne k náročným skúškam, ktorými si musí prejsť každý koloratúrny soprán. Jana Bernáthová, ktorá patrí k popredným sólistom našej prevej opernej scény, presvedčila, že s úlohou Kráľovnej noci sa dokonale zžila a táto úloha patrí k jej profilovým. Dokonalý výrazový a herecký prednes árie doplnila istými koloratúrami a čistou intonáciou, ktorá je v poslednej dobe na Slovensku žiaľ výnimočnosťou. Po predohre Veriho Traviaty na scénu nastúpila Lenka Jombíková ako Oscar v árií Volata la terrea. Voľby árie bola dobrá, no mladá interpretka by ešte mala popracovať na zrozumiteľnosti textu a jej vokálny prejav má takisto ešte rezervy.
Druhú časť galaprogramu po prestávke otvorila veľkolepá predohra k Bizetovej opere Carmen, ktorá bola rozhodne najsilnejším inštrumentálnym číslom večera. Absentoval síce typický prierazný zvuk činel, no v kontexte pôsobila predohra veľkolepo. Habanera mladej mezzosopranistky Carmen Ferenceiovej, vystihla všetky potrebné požiadavky na stvárnenie Carmen doplnené jej ženským pôvabom a typológiou, ktoré ju predurčujú vytvoriť nezabudnuteľný vizuálny i vokálny zážitok pre publikum. K dokonalosti jej už chýba viac hereckosti a lepšia istota vo vysokej polohe. Vsuvka Polonézy z Čajkovského Eugena Onegina bola ozvláštnením, no citeľná bola nezladenosť orchestra v kľúčových miestach skladby.
Trojica Pucciniovskych hitov otvorila ária Laurety O mio babbino caro v podaní Evy Bodorovej. Interpretka predviedla svoj nádherný zamatový hlasový materiál v klenutí pravých pucciniovskych fráz. V niektorých momentoch však technické vedenie hlasu prevládalo nad výrazom a vznikali tak prázdne miesta. Celkovo však predviedla jeden z najpôsobivejších zážitkov večera, čo ocenilo i publikom vďačným potleskom. Áriu sestry Angeliky Senza Mamma v podaní skúsenej speváčky a vokálnej pedagogičky Boženy Fernacovej interpretka predviedla s nevídanou hereckou a výrazovou presvedčivosťou, predviedla tiež svoj cit pre interpretáciu Pucciniho hudby.
Záverečnou skladbou v trojici puccinioviek bol známy duet z opery Bohéma O soave fanciulla v podaní Eriky Szabóovej a Ľudovíta Ludhu. Krásny ľúbostný duet pôsobil statickým dojmom, sopranistka však predviedla svoj farebný nosný hlas a v spojení s tenorom Ľudovíta Ludhu vytvárali v mnohých miestach súlad. Duet bol tiež oslabený vokálnou neistotou partnerov čo sa prejavilo najmä v závere duetu.
Posledným číslom bola už tradične Janowskeho Avinu Malkeinu, ktorá sa postupne stáva akousi hymnou súboru. Bohatšia orchestrácia pôsobila majestátnejším dojmom. Výkon Romany Orlickej síce vyžadoval mikrofón, no o to efektnejší bol zážitok, ktorý na mnohých poslucháčoch vyvolával zimomriavky. Výkon zboru, o ktorý sa staral zbormajster Marco Vlasák, znel plným zvukom i napriek nevyrovnanosti mužskej a ženskej zložky.
Autor: Jiřina Hába
Foto: D.Škrabák
Galakoncert pri príležitosti ukončenia sezóny 2013/2014
Komornej opery Bratislava a ich hostí
Dom kultúry Zrkadlový háj v Bratislave
26. jún 2014 o 19.30
Dirigent: Lukáš Kunst Lederer
Zbormajster: Marco Vlasák
Patróni: Jana Bernáthová, Božena Fernacová, Ľudovít Ludha, Dušan Jarjabek
Sólisti a ich hostia: Barbora Dvorská, Marek Tokoš, Veronika Šottníková, Jana Feriková,
Adam Nádler, Lenka Jombíková, Carmen Ferenceiová, Eva Bodorová, Erika Szabóová, Romana Orlická
spoluúčinkoval zbor a orchester KOB v spolupráci s Candle orchestrom Zity Orlickej
Program koncertu
W. A. Mozart
Don Giovanni- predohra opery
Don Giovanni- La ci darem la mano
Barbora Dvorská & Dušan Jarjabek
Don Giovanni- Fin ch´han dal vino
Dušan Jarjabek
Figarova svadba- Se vuol ballare
Marek Tokoš
Figarova svadba- Voi che sapete
Veronika Šottníková
Čarovná flauta- Pa-pa duet
Adam Nádler & Jana Feriková
Čarovná flauta- Der holle rache
Jana Bernáthová
G. Verdi
La Traviata- predohra opery
Maškarný bál- Volta la terea
Lenka Jombíková
P r e s t á v k a
G. Bizet
Carmen- predohra opery
Carmen- Habanera
Carmen Ferenceiová
P. I. Čajkovskij
Eugen Onegin- Polonéza
G. Puccini
Giani Schicchi- O mio babbino caro
Eva Bodorová
Suor Angelica- Senza mamma
Božena Fernacová
La Bohéme- O soave fanciulla
Erika Szabó & Ľudovít Ludha
M. Janovski
Avinu Malkeinu
Romana Orlická
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.