Zbor Opery SND účinkoval na festivale Janáček Brno v Nowowiejského oratóriu Quo vadis

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V sobotu 19. novembra 2022 Janáčkova opera v Brne uviedla na Štadióne Kounicova koncert, na ktorom zaznela česká premiéra monumentálneho dramatického oratória poľského skladateľa Feliksa Nowowiejského Quo vadis. Orchester Janáčkovej opery Národného divadla Brno, zbor Opery Slovenského národného divadla a medzinárodné sólistické obsadenie dirigoval renomovaný americký dirigent John Fiore.

Koncert sa uskutočnil v rámci 8. ročníka medzinárodného operného a hudobného festivalu Janáček Brno. Koná sa každé dva roky (bienále) a ako jediný na svete prezentuje moravského skladateľa Leoša Janáčka priamo na miestach, kde pôsobil, žil a tvoril viac ako 50 rokov. Festival je charakteristický atraktívnou a nápadito vyprofilovanou dramaturgiou. Spolu s dielami Leoša Janáčka v podaní uznávaných domácich aj svetových umelcov a telies uvádza aj tvorbu skladateľov s ním spätých. Okrem toho má aj vzdelávací rozmer a dáva priestor mladých umelcom. Viac o festivale si prečítate na www.janacek-brno.cz a o Leošovi Janáčkovi na www.leosjanacek.eu

Leoš Janáček (1854 – 1928), zdroj foto: Internet

Janáček Brno ako prvý a zatiaľ jediný festival v Českej republike získal prestížne svetové ocenenie The International Opera Awards (,,operné oscary“) za svoj šiesty ročník (2018), kedy v hlavnom programe ponúkol celkovo 35 produkcií, mal vysokú návštevnosť, uviedol štyri operné premiéry a viacero koncertných programov vzniklo priamo pre festival. O udelení ocenenia v Londýne sme písali TU….

Na 8. ročníku, ktorý niesol podtitul Quo vadis (z lat. Kam kráčaš?), sa predstavila česká dirigentská špička a renomované české aj zahraničné súbory a umelecké osobnosti. V priebehu troch týždňov mohli diváci uvidieť pozoruhodné nové alebo len nedávno uvedené operné inscenácie brnianskeho operného súboru a zahraničných divadiel, ako aj koncerty klasickej hudby od Janáčka a ďalších autorov, ktoré sa uskutočnili v Brne na miestach svetových premiér Janáčkových diel. Festival spestrili viaceré sprievodné podujatia. O programe 8. ročníka sme informovali TU…

Prečítajte si tiež:
(recenzie Opera Slovakia vybraných predstavení Janáček Brno 2022)
Experiment otvoril festival Janáček Brno. Opera Z mŕtveho domu splynula s Glagolskou omšou
Ženevská Káťa Kabanová na festivale v Brne – psychogram nešťastnej ženy
Ďalší bonbónik na festivale Janáček Brno – Věc Makropulos z Walesu

Na jednom zo záverečných festivalových koncertov zaznelo monumentálne duchovné oratórium Quo vadis pre sóla, miešaný zbor, organ a orchester Quo vadis od poľského skladateľa Feliksa Nowowiejského (1877 – 1946). Na uvedení tohto diela sa reprezentačne podieľal aj zbor Opery Slovenského národného divadla z Bratislavy, ktorý sa na festival vrátil po 10. rokoch. Prvý raz sa tu predstavil v roku 2012 v inscenácii Opery SND – Janáčkovej Jej pastorkyni.

Feliks Nowowiejski (1877 – 1946), zdroj foto: wikipedia

S nápadom uviesť na festivale Janáček Brno Nowowiejského Quo vadis prišiel muzikológ Jiří Zahrádka, špecialista na život a tvorbu Leoša Janáčka. Ako pre Opera Slovakia uvádza Patricie Částková, dramaturgička Janáčkovej opery v Brne, „téma festivalu je slovanská inšpirácia. Janáček sa s poľským skladateľom Nowowiejským poznal a jeho diela si vážil. Práve oratórium Quo vadis si veľmi želal v Brne uviesť, ale nakoniec k tomu z prevádzkových dôvodov, napriek jeho veľkej snahe, nedošlo.“ Kompozíciu festival Janáček Brno uviedol predovšetkým preto, aby splnil Janáčkov sen.

Text diela vychádza z rovnomenného románu poľského krajana Henryka Sienkiewicza o živote prvých kresťanov a krutosti rímskeho impéria za vlády cisára Nera. Kompozícia mala svetovú premiéru 4. mája 1907 v Ústí nad Labem, neskôr ju Nowowiejski prepracoval (nová verzia mala premiéru v roku 1909 v Amsterdame) a až do polovice 20. storočia žala medzinárodné úspechy. Neskôr dielo, okrem skladateľovho rodného Poľska, kde je jeho tvorba uvádzaná, upadlo v zahraničí do zabudnutia.

Nowowiejského oratórium Quo vadis (v nemeckom jazyku) zaznelo v sobotu 19. novembra 2022 na Štadióne Kounicova v Brne, ktorý je spätý s tvorbou Leoša Janáčka – v roku 1927 tu uviedli svetovú premiéru jeho Glagolskej omše. Tento multifunkčný priestor už od svojho vzniku slúžil aj na koncertné podujatia. Zaujímavosťou je, že v sále (nedávno prešla rekonštrukciou, ktorá podľa miestnych zhoršila akustiku) je nainštalovaný veľký organ Wilhelma Sauera z roku 1885, pôvodne umiestený v koncertnej sieni pražského Rudolfina.

Na interpretácii Quo vadis sa v naštudovaní dirigenta Johna Fioreho podieľali: orchester Janáčkovej opery Národného divadla Brno, zbor Opery Slovenského národného divadla Bratislava so zbormajsterkou Zuzanou Kadlčíkovou a sólisti Csilla Boross, Tomasz Konieczny, David Szendiuch, Daniel Kfelíř a Robin Červinek.

Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, Tomasz Konieczny, Csilla Boross, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek
Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, John Fiore, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek

„Na aktuálnom ročníku sme spolu s českou opernou dirigentskou špičkou privítali aj renomovaných zahraničných hostí, medzi ktorými nechýbal americký dirigent John Fiore, ktorý s naším orchestrom, zborom Opery SND a medzinárodným sólistickým obsadením uviedol náročné Nowowiejského oratórium Quo vadis. Uvedenie tohto diela po prvýkrát v Brne po 113. rokoch od premiéry považujem za mimoriadny počin.“ uviedol pre Opera Slovakia Jiří Heřman, umelecký šéf Janáčkovej opery Národného divadla Brno.

Dirigent John Fiore pôsobí v mnohých významných svetových operných divadlách a koncertných sálach. „S Nowowiejského Quo vadis som sa stretol po prvýkrát, je to interpretačne náročné dielo vyžadujúce si technicky vyspelý ansámbel. Hudba Prvej scény, znázorňujúca požiar v Ríme je veľmi dramatická a pripomína Verdiho. Je v nej mnoho spirituálnych momentov, viac ako v tradičnom nemeckom oratóriu. V tretej scéne počujem aj vplyv Wagnera, najmä hudby prvého dejstva jeho poslednej opery Parsifal, kde sa ozýva tradičný chrámový liturgický spev. Táto scéna mi pripomína aj Elgarovo oratórium Gerontiov sen. Obľúbil som si štvrtú scénu so svätým Petrom a Kristom, ktorej začiatok v podaní temných sláčikových nástrojov opäť pripomína Wagnera. Vrcholom scény je zjavenie Krista, ktorý však má v celom diele iba jednu vetu.

Hneď na začiatku diela sa ozýva jeden z hlavných leitmotívov. Najprv v mol ako symbol požiaru v Ríme, neskôr v dur ako motív Krista a v tejto podobe ho v Es dur preberá aj záverečný zbor. Je to zaujímavá transformácia motívu, ktorý sa vinie celým dielom – od temného až po jasný, slávnostný výraz.

Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, John Fiore, foto: Marek Olbrzymek

Veľké zastúpenie má v diele zbor. Záverečná zborová dvojitá fúga pracuje s dvomi témami a je fascinujúca. Blízko ku koncu je prerušená krátkym úryvkom liturgického spevu pochádzajúceho z tretej scény. Fantasticky to prehlbuje jej výraz. Dielo si vyžaduje mimoriadne silné a schopné zborové teleso, pretože party sú veľmi náročné a vypäté. Len záverečný zbor má cca 25 minút a musí ho byť počuť cez veľký orchester. Podobne ako zborové, aj sláčikové party si vyžadujú veľký rozsah, často sú exponované veľmi vysoko. Viem si predstaviť, že pred 100 rokmi bolo ťažké nájsť orchester a zbor schopný interpretovať toto dielo.

Náročná je aj sólistická interpretácia. Sopránový part Lýgie je veľmi emocionálny a basový part sv. Petra tiež, aj keď u neho sú to skôr hrdinské emócie. Barytón najvyššieho z rímskej Pretoriánskej gardy pripomína najskôr part Herrufera z Wagnerovho Lohengrina, takže tiež pôsobí veľmi operne. Quo vadis je vlastne opera a oratórium v jednom.“ uviedol pre Opera Slovakia dirigent John Fiore, ktorého po brnianskom koncerte čaká účinkovanie v Drážďanoch, kde uvedie Netopiera, ToscuSalome. Na januárovom koncerte v Prahe pod jeho taktovkou zaznejú Rachmaninove Zvonky a Stravinského oratórium Oidipus rex. Viac o dirigentovi si prečítate na www.john-fiore.com.

Jedným z poslaní Slovenského národného divadla je aj zahraničná reprezentácia, v rámci ktorej vycestoval zbor Opery SND do Brna. K spolupráci festivalu Janáček Brno s bratislavským operným zborom Patricia Částková pre Opera Slovakia uviedla: „Oslovujeme súbory z Čiech aj zahraničia, pretože jedným z cieľov je ukázať rôznorodou interpretáciu Janáčka a ďalších skladateľov. Zbor Opery Slovenského národného divadla v Bratislave má pod vedením Zuzany Kadlčíkovej výbornú kondíciu a sme radi, že sme ho mohli nášmu publiku predstaviť aj inak ako operný zbor.“

Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, John Fiore, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek

,,Koncert mal vynikajúcu úroveň po všetkých stránkach. Zbor sa predviedol vo vrcholnej kondícii a preukázal svoje kvality profesionálneho telesa, ktoré sa vyrovnajú koncertným zborom.“ uviedla pre Opera Slovakia bezprostredne po koncerte Zuzana Kadlčíková, hlavná zbormajsterka Opery SND.

O náročnosti zborových partov svedčí fakt, že kompozícia obsahuje napríklad náročné kontrapunktické zbory, niekoľko fúg (napr. Der Götter Zorn…, Die Feuer Säule…, záverečná rozsiahla Dvojitá fúga) a jednotlivé hlasy majú veľké rozsahy presahujúce aj dve oktávy od vysokého c3 v sopráne až po kontra Cis v druhom base.

Zuzana Kadlčíková k tomu hovorí: ,,Väčšina z viac ako 90-minútového oratória prináleží práve interpretácii zboru, a to robí z tohoto diela jedno z najnáročnejších vokálno-inštrumentálnych diel, s akým sa zboristi môžu stretnúť. Toto oratórium je charakteristické vysoko položenými a stále naplno spievanými partami, väčšinou s dynamikou fff (forte fortissimo). Po 45-tich minútach veľmi vypätého spievania prichádza responsoriálna časť a capella (bez sprievodu orchestra) v priezračne čistých harmóniách, kde má zbor príležitosť ukázať svoju technickú hlasovú vyspelosť a kultivovanosť, celkovú zvukovú kompaktnosť a dynamické kontrasty, idúce až mystického pianissima. Iba štvrtá časť prináša zboru dlhší oddych, kedy sa môže zregenerovať na záverečný zbor s dvojitou fúgou.

Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, John Fiore, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek
Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, Zuzana Kadlčíková, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek
Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, Tomasz Konieczny, Csilla Boross, Zuzana Kadlčíková, John Fiore, David Szendiuch, orchester Janáčkovej opery ND Brno, zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek

K interpretačným požiadavkám uviedla: „Interpretácia tak vypätého diela si vyžaduje predovšetkým dôkladnú prípravu, pri ktorej si speváci musia technicky a fyzicky rozvrhnúť svoje sily, aby všetko dobre zvládli. Samozrejme, zároveň s hlasovou prípravou tu ide aj o intonačnú istotu harmonicky zdanlivo prehľadného diela. Dĺžka a množstvo fúg, dynamická prepracovanosť a najmä energická nemecká výslovnosť nás intenzívne zamestnávala na desiatkach skúšok. Následne zbor musel pohotovo zapracovať pripomienky z jedinej akustickej skúšky v koncertnej sále, čo veľmi pozitívne hodnotil dirigent Fiore.“

K významu tohto umelecko-reprezentačného počinu dodáva: ,,Je evidentné, že takéto diela podnecujú operný zbor k vyšším výkonom. Každé koncertné vystúpenie umožňuje zboru sústrediť sa iba na hudobný prejav, vycizelovať detaily a v neposlednom rade spievať v akusticky prívetivejších podmienkach. Koncert na takomto slávnom festivale, ktorý navštevujú kritici a odborná verejnosť, je veľmi zásadný pre tvorbu renomé zboru a prípadné ďalšie pozvania. Bezprostredne po koncerte šéf brnianskej opery Jiří Heřman vyjadril želanie opätovne so zborom SND spolupracovať.“

Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, momentka pred koncertom, Zuzana Kadlčíková a ženská časť zbor Opery SND foto: Marek Olbrzymek
Koncert v rámci medzinárodného festivalu Janáček Brno 2022, Daniel Kfelíř, Robin Červinek, David Szendiuch, Csilla Boross, John Fiore, Zuzana Kadlčíková, Tomasz Konieczny, foto: Marek Olbrzymek

O koncerte referoval český operný portá Opera plus v recenzii od Vojtěcha Franka Quo vadis v Brně: John Fiore s mezinárodními interprety ukázali, že mají jasno, kam kráčí. ,,Pred asi šesťdesiat členným zborom Slovenského národného divadla a jeho zbormajsterkou Zuzanou Kadlčíkovou sa treba skloniť. Dokázali svoj exponovaný part predniesť s nesmiernym účinkom (akou silou asi muselo pôsobiť prevedenie oratória v septembri 1910 v Londýne, kde účinkoval zbor tisíc členný?). Dirigent s bohatou wagnerovskou skúsenosťou John Fiore, ktorého český poslucháč môže poznať z uvedenia Fibichovej opery Pád Arkuna v pražskom Národnom divadle roku 2014, sa ukázal byť ideálnym interpretom Nowowiejského partitúry, pre české prostredie neznáme (napokon práve Fibicha táto hudba veľmi pripomína). Jeho jasné gestá a zvolené tempá, hoci miestami striedmejšie než poznáme z nahrávok, prispeli ku kompaktnej a dramaturgicky premyslenej interpretácii diela.“ (zdroj).

Známy je už aj termín 9. ročníka festivalu, ktorý sa uskutoční od 1. do 24. novembra 2024.

Prečítajte si tiež:
Zuzana Kadlčíková: Byť súčasťou zboru Opery SND považujem za veľkú česť

Na domácej bratislavskej scéne zbor Opery SND čaká do konca aktuálnej sezóny okrem uvedenia repertoárových titulov aj naštudovanie dvoch nových inscenácií: Suchoňovej opery Svätopluk (február 2023) a Donizettiho belkantovej opery Maria Stuarda (apríl 2023).

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár