Dnes je: streda, 15. 8. 2018, meniny má: Marcela, zajtra: Leonard

Zdenko Hanout: Operná fotografia si zaslúži kvalitu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V ďalšom rozhovore pre Opera Slovakia som sa rozprával so známym slovenským fotografom Zdenkom Hanoutom, ktorý má za sebou okrem iného aj úspešné dokumentovanie viacerých operných podujatí a koncertov klasickej hudby. Spolu s ním sme sa rozprávali o tom, ako sa fotí klasika, o portrétovom fotení operných umelcov, či o fotení operného predstavenia. Aj fotografia, ktorá má svoje trendy, je súčasťou opernej kultúry nielen z dokumentačného hľadiska, ale aj z marketingového.

V úvode, s fotografom o fotografii. Ako ju vnímaš? Bol podľa teba príchod fotografie do histórie prelomom v zachytávaní reality?

Na začiatok, milé filozofické otázky. Je to neustále veľká výzva zachytiť čo najvernejšie realitu so všetkým, čo sa zaznamenať dá. Neopakovateľné momenty, emócie, zaujímavé kompozície, hudbu alebo niečo, čo v budúcnosti pripomenie ľuďom jedinečné chvíle.

Keďže sme operný portál, zaujímalo by ma, ako si sa dostal k fotografovaniu veľkých operných koncertov, hudobných festivalov, alebo aj koncertov klasickej či populárnej hudby.

Predchádzala tomu genéza nespočetného množstva menších fotení, kde som získal skúsenosti, a čo je najpodstatnejšie, na nich som si vycibril svoj pohľad. Nasledovalo veľa cestovania, vydarených aj menej vydarených záberov, nových zoznámení so skvelými ľuďmi, hudobníkmi, organizátormi aj inými fotografmi.

Operný galakoncert na Bratislavskom hrade, Viva Musica! 2014, foto: Zdenko Hanout

Operný galakoncert na Bratislavskom hrade, Viva Musica! 2014,
foto: Zdenko Hanout

Prezraď našim čitateľom, ktoré hudobné podujatia fotíš pravidelne?

Na Slovensku mi prirástol k srdcu moderný festival klasickej hudby Viva Musica!, ktorý každý rok prinesie vždy niečo nové, u našich susedov v Česku je to zasa multižánrový festival Colours of Ostrava a v Rakúsku festival Nova Rock, takže z každého rožku trošku.

Okrem týchto pravidelných si fotografoval rôzne koncerty klasickej hudby, opery a operety…

Áno, fotím aj tieto koncerty a môžem povedať, že si ich neskutočne vychutnávam, nielen ako fotograf, ale zároveň aj ako milovník opery a klasickej hudby. Som rád, že na Slovensku máme kvalitné koncerty. Minulý rok som fotografoval príjemný operetný koncert v spolupráci maďarských a slovenských interpretov v Moyzesovej sieni v Bratislave.

Ďalším pre mňa veľmi zaujímavým projektom bolo fotografovanie koncertu diela Oskara Rózsu Under My Spell. Koncerty sa uskutočnili v nádherných sakrálnych priestoroch vo Viedni, Budapešti a v Prahe. Dokumentoval som ich ako jediný fotograf, takže na jednej strane to bola veľká zodpovednosť, avšak aj široké pole možností na vytvorenie jedinečných snímkov. Koncerty vyšli fantasticky a ja som si to tam užíval vizuálne aj akusticky.

koncert Under My Spell, Budapešť, (2014), foto: Zdenko Hanout

koncert Under My Spell, Budapešť, (2014),
foto: Zdenko Hanout

Pred asi troma mesiacmi som mal tú česť zúčastniť sa ako oficiálny fotograf Maestra Ennia Morriconeho, jeho skúšok v pražskom štúdiu Českého národného symfonického orchestra a následne koncertov v Prahe a v Bratislave, čo bola pre mňa veľmi prínosná skúsenosť a zároveň uznanie kvalít v práci, ktorú robím od srdca, s vášňou a najlepšie ako viem.

Fotiť známeho skladateľa, ktorý v roku 2007 získal za svoju tvorbu Oscara a v minulosti zložil hudbu k viac ako 500 filmom a seriálom musela byť veľká výzva.

Veru aj bola. Ennio Morricone má môj veľký rešpekt a úctu ako hudobník a skladateľ. Je až neuveriteľné koľko toho už má za sebou a ešte stále má dosť síl vystúpiť pred obecenstvom a ukázať svoje majstrovstvo. Práca na tomto projekte bola pre mňa veľký zážitok. Okolo samotného dirigenta bol profesionálny tím ľudí z rôznych krajín. Ja som si na tejto spolupráci veľmi vážil to, že som bol oslovený, že som mal ich plnú dôveru a v neposlednom rade aj veľa vlastného priestoru pre kreativitu.

Čo to znamená priestor pre kreativitu pri fotení klasiky?

Táto práca je predsa hlavne o kreativite. Vo fotografii zaznamenávam ľudské aj hudobné emócie a hľadám vždy nové zaujímavé kompozície. Mám rád, keď fotografia nie je len suchým stlačením spúšte, ale musí mať hlbší obsah, musí vypovedať, odovzdávať zachytenú atmosféru. Koľko ľudí si predstaví napr. kombináciu prírody a klasiky? Predpokladám, že málo, ale aj o tom je tá kreativita, ktorá mi pomáha i v netypickom prostredí vytvoriť príjemné fotografie.

V prírode a v netypickom prostredí si nafotil aj portrétne (profilové) fotografie svetoznámeho operného speváka, Slováka Štefana Kocána, ktoré sa stali krátko po ich zverejnení veľmi populárne. Ako sa ti so Števom fotilo?

Operné umenie vnímam ako jedno z najnáročnejších umení a obdivujem ľudí, ktorí sa opere venujú. Keď ma Štefan oslovil, bol som príjemne prekvapený a tešil som sa na túto spoluprácu. Je to skvelý človek a veľký profesionál. Obdivujem, akým spôsobom dokáže tvarovať svoj basový hlas. Fantastická je aj jeho mimika, ktorá mi príde ako fotografovi zaujímavá. Štefan vkladá do interpretácie postáv maximum a nielen do hlasu, ale aj do výrazu tváre. Fotil som ho aj pri jeho práci a zachytil mnohé jedinečné gestá, výrazy, pózy.

Štefan Kocán, foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán,
foto: Zdenko Hanout

Spomínané portrétne fotografie sme zrealizovali v bratislavskom lodnom prístave a na hrade Pajštún pri Stupave. Sú to miesta, ktoré mám rád. Tam sme ukázali Štefana v inom svetle, či je to už napr. meditujúca póza v lístí, foto pri hradbách, na starej lodi či v prírode, kde by človek pri opernom spevákovi možno takúto fotografiu ani nečakal. Hľadali sme a našli kontrasty medzi čistotou operného speváka a prostredím, v ktorom sme fotili.

Ja som sa s takýmito fotografiami u slovenského operného umelca ešte nestretol a vnímam to aj ako taký prelom v portrétnej fotografii slovenského operného speváka, pretože väčšinou sú u našich iba štandardné fotografie…

Podľa mňa, každý operný spevák by mal mať aj štandardné portrétne fotografie, ale iný typ profilovky oživí jeho osobnosť a je dobré takéto foto obmieňať, aby jednotlivé osobnosti neboli prezentované pod jednou fotografiou aj niekoľko rokov, čo pozorujem pri väčšine interprétov. Nájsť taký zlatý stred medzi konzervatívnejšou prezentáciou a takou ľudskejšou, mierne z noriem vybočujúcou, pretože opera je podľa mňa vysokohodnotný umelecký žáner a tak by to malo aj ostať.

Máš za sebou niekoľko fotení opery a klasiky, takže mňa by zaujímalo, čo ti to všetko prináša?

Ak chcem urobiť kvalitnú fotografiu z koncertu, musím sa s hudbou vžiť, musím ju vnímať tak ako každý jeden poslucháč, takéto fotografie sa nedajú fotiť ,,strojovo“. Hudba prenáša emócie počas koncertu a fotografia prináša emócie po koncerte.

Aj vďaka foteniu klasiky spoznávam koncertné sály Slovenska a iné zaujímavé pamiatky, pretože ja mám aj silný vzťah k našej krajine. Veľmi pekné bolo pre mňa fotenie koncertu Opera Slovakia v Drevenom evanjelickom kostole v Kežmarku, ktorý som spoznal po prvýkrát. Je to významná kultúrna pamiatka zapísaná v UNESCO.

Operný benefičný galakoncert Opera Slovakia, Drevený evanjelický artikulárny kostol Kežmarok, Emy Csemy (soprán), foto: Zdenko Hanout

Operný benefičný galakoncert Opera Slovakia,
Drevený evanjelický artikulárny kostol Kežmarok,
Emy Csemy (soprán),
foto: Zdenko Hanout

Si fotografom aj Opera Slovakia a mňa by zaujímalo, ako vnímaš náš projekt?

Do určitej doby sa v médiách venovalo veľmi málo priestoru opere, ale príchodom tvojho projektu sa tento stav na Slovensku výrazne zmenil a posunul vnímanie operného žánru. Projekt Opera Slovakia sa mi veľmi páči, monitoruje kompletný operný život na Slovensku a teraz už okrajovo aj v zahraničí. Veľmi rád som privítal ponuku na spoluprácu a som rád, že svojou prácou sa spolupodieľam na vytváraní obsahu Opera Slovakia. Nafotil som pre portál niekoľko benefičných koncertov a vždy to bola veľmi príjemná profesionálna spolupráca.

Hovoríme o fotení koncertov, ale známe sú aj tvoje fotografie z operného predstavenia, prezradíš niečo o tomto fotení?

Znova spomeniem Štefana Kocána, pre ktorého som nafotil popri portrétoch aj jeho účinkovanie v opernom predstavení na javisku Opery SND. Jednalo sa o známu Mozartovu operu Don Giovanni, kde Štefan stvárnil Leporella. Predstavenie malo veľký úspech – v tom konkrétnom účinkovali aj hviezdy svetového mena ako Adam Plachetka a Janka Kurucová.

Javiskové fotografovanie je pre fotografa náročnejšie aj z toho dôvodu, že zachytáva okrem emócií aj príbeh a charakter postáv. Nie je to len o hľadaní zaujímavých kompozícií, pretože operná inscenácia je vopred naaranžovaná, ale tu je veľmi dôležité spojenie kompozície s emóciou aj povahou postavy, napr. ak je postava záporná, na fotografiách by mala byť zachytená v tejto svojej podobe v rámci príbehu. Operu Don Giovanni poznám a tak som vedel, ktoré momenty sú v tejto postave kľúčové a v správny čas som zachytil charakter Leporella v interpretácii Štefana Kocána.

Don Giovanni, Opera SND, Adam Plachetka (Don Giovanni), Štefan Kocán (Leporello), foto: Zdenko Hanout

Don Giovanni, Opera SND,
Adam Plachetka (Don Giovanni), Štefan Kocán (Leporello),
foto: Zdenko Hanout

Na javiskovom fotení je veľmi zaujímavé aj výrazné divadelné líčenie, či kreatívne osvetlenie, ktoré plnohodnotne dotvára atmosféru deja. Bratislavský Don Giovanni mi to všetko ponúkol a ja som si mohol fotenie doslova užívať po každej stránke. Pri fotení umeleckých produkcií pociťujem takú istú zodpovednosť za vizuálny stránku prezentačných materiálov diela ako umelci na javisku za stvárnenie jednotlivých postáv, alebo na koncertnom pódiu.

Prejdime k foteniu zákulisia, ktoré sa objavuje v tvojich albumoch pri mnohých produkciách.

Myslím si, že tento typ fotografií spolu s výslednou fotografiou či už z koncertu alebo predstavenia, úzko súvisí. Takéto fotografie odzrkadľujú prípravný proces a ľudia majú tento typ fotografie radi, lebo spoznajú umelcov v inej – civilnejšej podobe.

Hovorili sme už o tvojom pohľade na fotografiu ako takú, fotografiu nástroj na zachytávanie emócií a atmosféry, o fotografii ako súčasnom fenoméne atď. Aký je tvoj pohľad na fotografiu ako marketingový nástroj?

Na predaji alebo prezentácii čohokoľvek sa podieľa samozrejme nielen obsah, ale aj obal a kvalitná fotografia môže slúžiť aj ako marketingový nástroj. Dnes je fotografia na vysokej úrovni, k dispozícii je taktiež kvalitná fotografická technika. Ľudia fungujú aj na vizuálnej báze a na základe nej reagujú, posudzujú, porovnávajú. Tu je dôležitá fotografia s nápadom a dobrou technickou kvalitou. Takže áno, fotografiu vnímam aj ako slušný marketingový nástroj a tento uhol pohľadu netreba pri prezentácii klasiky a opery podceňovať. Operná fotografia si predsa zaslúži kvalitu.

Viac z tvorby fotografa si môžete pozrieť aj na www.operaphotographer.eu

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Operné gala 2018

Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár