Bratislava – Počas slávnostného ceremoniálu sa v nedeľu 10. novembra večer odovzdávali v budove Mestského divadla P.O. Hviezdoslava ceny DOSKY 2019. V tomto roku to bol 24. ročník Divadelných ocenení sezóny v rôznych kategóriách podľa ankety divadelných kritikov a teoretikov. Dosky za operu získal čínsky tenorista Zi-Zhao Guo, ktorý upútal stvárnením postavy Rossiniho Otella na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici.
Anketu DOSKY vyhlasuje Asociácia súčasného divadla a udeľujú sa už od roku 1996. Ceny DOSKY sú ohodnotením tvorivých činov v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku, a to vo všetkých žánroch. Udeľovanou cenou je doska s postriebreným štítkom. Autorom výtvarného návrhu je Aleš Votava, realizátorom je akademický sochár Tomáš Lupták.
Ceremoniál 24. ročníka sa konal 10. novembra 2019 v budove Mestského divadla P. O. Hviezdoslava v réžii Aleny Lelkovej. Moderátormi boli Lucia Hurajová a Laco Kerata. Tohtoročným námetom slávnostného ceremoniálu bola oslava 30-tich rokov slobodného divadelného umenia. Prenos z podujatia mohli v ten istý večer vidieť aj diváci Dvojky RTVS. V rámci programu boli uvedené aj videozdravice slovenských umelcov a tvorcov pôsobiacich v zahraničí, medzi ktorými boli operní speváci Štefan Kocán (zdravil z Kanady) a Simona Šaturová (zdravila z Bruselu) či Boris Kudlička (zdravil z Tokya) a ďalší.
Spoluorganizátorom sa tento rok stalo mesto Bratislava, pričom záštitu prevzal primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo.

V tomto roku sa do hlasovania formou elektronického formuláru zapojilo až štyridsaťšesť slovenských kritikov, teoretikov a publicistov: Emil Bartko, Viera Bartková, Hana Beranová, Vladimír Blaho, Barbara Brathová, Katarína Cvečková, Monika Čertezni, Jozef Červenka, Martina Daubravová, Vladislava Fekete, Tibor Ferko, Géza Hizsnyan, Anna Hlaváčová, Ida Hledíková, Lucia Holinová, Maja Hriešik, Mariana Jaremková, Miloslav Juráni, Michaela Jurovská, Kristián Kohút, Lukáš Kopas, Miroslava Koštálová, Miroslava Kovářová, Katarína Kučová, Daniela Lešová Burdová, Naďa Lindovská, Ivica Liszkayová, Matúš Marcinčin, Ján Marták, Martina Mašlárová, Karol Mišovic, Michaela Mojžišová, Michaela Pašteková, Diana Pavlačková, Dagmar Podmaková, Vladimír Predmerský, Ján Rácz, Hana Rodová-Kolbašská, Peter Scherhaufer, Zuzana Uličianska, Martina Ulmanová, Pavel Unger, Lýdia Urbančíková, Barbora Uríková, Alžbeta Vakulová a Ľudovít Vongrej.
Počas ceremoniálu sa už tradične odovzdáva aj Cena Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov za Mimoriadny prínos v oblasti divadla. V roku 2019 ju získala prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc., teatrologička, vysokoškolská profesorka, kritička, prekladateľka, odborníčka na slovenské a francúzske divadlo a drámu. Je autorkou viacerých odborných publikácií, mnohých vedeckých štúdií, prekladov dramatických a odborných textov z francúzskeho jazyka. Patrí medzi najvýznamnejšie predstaviteľky slovenskej teatrologickej obce a počas svojej pedagogickej kariéry na VŠMU pozitívnym spôsobom významne formovala a stále formuje nové generácie teatrológov.
V kategórii Mimoriadny počin v hudobnom divadle Dosky získal čínsky tenorista Zi-Zhao Guo za stvárnenie hlavnej postavy v inscenácii opery Gioachina Rossiniho Otello na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici. Cenu za tenoristu prevzala režisérka Otella Andrea Hlinková so slovami ,,Je mi veľkou cťou, že môžem prebrať cenu za Zi-Zhao Guoa, pretože sa nemohol zúčastniť kvôli koncertu v Šanghaji a v jeho mene by som sa chcela poďakovať vedeniu Štátnej opery v Banskej Bystrici, ktoré nám umožnilo a vytvorilo veľmi príjemné zázemie na realizáciu tejto nesmierne náročnej, ale o to krajšej opery, veľmi sa z toho teším.„

V tejto kategórii boli spolu s Zi-Zhao Guom nominovaní: Titusz Tóbisz za stvárnenie hlavnej postavy Veriho Otella (Štátne divadlo Košice) a Vinicius Kattah za hudobné naštudovanie Verdiho Otella, taktiež v Štátnom divadle Košice. Rossiniho Otello získal nomináciu aj v kategórii Najlepší kostým sezóny, ktorý pre inscenáciu banskobystrickej Štátnej opery navrhol známy módny návrhár Boris Hanečka.
Čínsky tenorista Zi-Zhao Guo v roku 2018 ukončil štúdium na slávnom Verdiho konzervatóriu v Miláne u Adeliny Scarabelliovej. Odvtedy sa stihol predstaviť v Pucciniho Bohéme ako Rodolfo či v Tosce ako Mario Cavaradossi. V máji 2020 stvárni Vojvodu vo Verdigho Rigolettovi v Teatro San Giovanni Bosco. ,,Som veľmi poctený výhrou tejto prestížnej ceny. Je to pre nás všetkých zadosťučinenie, pretože sme od prvého skúškového dňa naozaj tvrdo pracovali. Vďaka tomu, že všetci zainteresovaní boli skvelí a profesionálni, prekonali sme mnohé ťažkosti. Vďaka Otello, vďaka Štátna opera! Obzvlášť by som sa chcel poďakovať svojim kolegom – vytvorili sme ten najlepší tím, tú najlepšiu rodinu.“ uviedol k oceneniu Zi-Zhao Guo.

Príbeh o láske, žiarlivosti a pomste – Rossiniho Otella, uviedla Štátna opera 3. októbra 2019 v hudobnom naštudovaní Mariána Vacha a v réžii Andrey Hlinkovej.
Banskobystrický Rossiniho Otello pohľadom opernej kritiky:
(Michaela Mojžišová, O risku čo priniesol zisk, Hudobný život 4/2019)
… ,,Rossiniho Otello predpokladá neobvyklú koncentráciu troch mimoriadne disponovaných tenoristov a jednej špičkovej sopranistky s koloratúrnymi dispozíciami. Skutočnosť, že si na toto neľahké zadanie trúfla ako prvá v dejinách slovenského profesionálneho divadla práve naša najmenšia operná scéna, budila (priznajme to narovinu) značné obavy. Banskobystričania však vyrazili dych aj najväčším pochybovačom. Ich Otello je jednoducho zážitok. A to v prvom rade práve pre ten malý zázrak, že sa im podarilo naplniť jeho spevácke nároky.…
… Ak hrala na premiére banskobystrického Otella prím hudobná (predovšetkým spevácka) zložka, nebolo to preto, že by sa divadelná podoba inscenácie nevydarila. Naopak – Otello sa zapíše k najlepším prácam Andrei Hlinkovej v jej doterajšom česko-slovenskom režisérskom pôsobení…“
Pavel Unger v recenzii Odkaz z Banskej Bystrice: zdolateľná je aj Rossiniho „osemtisícovka“ (Opera Slovakia)
… ,,V Banskej Bystrici sa zrodil večer, ktorý sa zapísal do celkovej histórie slovenskej opery. Najväčší šok priniesol hosťujúci čínsky tenorista Zi-Zhao Guo v titulnej úlohe. Mladý, medzinárodne neznámy sólista, reprezentuje úroveň, s akou sa čoskoro musí presadiť na popredných scénach sveta… Jeho výšky, siahajúce po trojčiarkové Es, žiarili v plnej sile, poctivo vyspieval koloratúry a pritom nešlo o jednostranné využívanie efektného forte. Odhaľoval mnoho jemných, introvertných reflexií psychiky Otella…
… Part Desdemony, podobne ako aj ostatné sopránové neapolské roly, bol šitý na mieru Isabelly Colbran. Bystričania ho obsadili Marianou Hochelovou, v súčasnosti najuniverzálnejšou koloratúrnou sopranistkou na Slovensku. Znova preukázala, že disponuje pôsobivým timbrom, že je technicky odolná voči akýmkoľvek nástrahám koloratúr či výšok, že vie veľmi vkusne frázovať, účinne narábať s dynamikou a výrazom...
… Plné emócií, dramatických zvratov a psychologických poryvov, veľkolepo nielen spevácky, ale aj v hereckom výraze, stvárnené protagonistami večera. Skrátka, z inscenácií, ktoré Andrea Hlinková na Slovensku vytvorila (veľa režíruje aj v Čechách), je Otello jej najpozoruhodnejšou prácou.” celú recenziu si prečítate TU…
video
Divadelné Dosky v ďalších kategóriách
Najúspešnejšou inscenáciou tohtoročných „dosiek“ sa stala monodráma Moral Insanity z produkcie Prešovského národného divadla, vytvorená Petrom Brajerčíkom a Júliou Rázusovou voľne na motívy knihy Umberta Eca Pražský cintorín.

Mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla získali Peter Brajerčík a Júlia Rázusová za text k inscenácii Moral Insanity (Prešovské národné divadlo). V kategórii Mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla si cenu odniesli Zuna Vesan Kozánková, Martina Hajdyla Lacová a Lívia Méndez Marín Balážová za choreografiu inscenácie 3×20 Ženy (Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica). Martin Husovský získal Dosky za Najlepšiu scénickú hudbu sezóny, ktorú skomponoval k inscenácii Moral Insanity (Prešovské národné divadlo) a za Najlepší kostým sezóny získala Dosky Katarína Holková za kostýmy v inscenácii hry Bakchantky (Činohra Slovenského národného divadla).
V tomto roku sa znovu zapojili do hlasovania aj diváci v rámci celého Slovenska, ktorí rozhodli o Cene Slovenskej sporiteľne pre Divadlo sezóny 2019. Najviac hlasov rovnako ako minulý rok získalo Divadlo Kontra zo Spišskej Novej Ves, ktoré si od Slovenskej sporiteľne prevzalo grant vo výške 5000 eur. „Ako zodpovedný líder chceme podporou kultúry prispieť k pozitívnym zmenám v našej krajine. Preto sme sa rozhodli po druhýkrát podporiť slovenské divadlá aj prostredníctvom diváckej ankety. Opätovné víťazstvo Divadla Kontra dokazuje, že nezávislé divadlo má svojich verných fanúšikov. Sme veľmi radi, že divadlo podporíme v ďalšej tvorbe, čo určite ocenia predovšetkým ich diváci,“ povedala Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.
Michal Lošonský získal Dosky v kategórii Najlepšia scénografia sezóny za scénu v inscenácii Hlava XXII (Divadlo Andreja Bagara v Nitre). Najlepší mužský herecký výkon sezóny podal Peter Brajerčík a to v inscenácii Moral Insanity (Prešovské národné divadlo) a za Najlepší ženský herecký výkon ocenili Tatianu Polákovú za postavu Márie Stuartovej v inscenácii hry Maria Stuartová (Štátne divadlo Košice).
V kategórii Najlepšia réžia sezóny Dosky získala Júlia Rázusová za réžiu inscenácie Moral Insanity (Prešovské národné divadlo) a Najlepšou inscenáciou sezóny sa stala inscenácia Petra Brajerčíka a Júlie Rázusovej Moral Insanity voľne podľa románu Umberta Eca v réžii Júlie Rázusovej, (Prešovské národné divadlo).
zdroj: Dosky
Záznam udeľovania cien je k dispozícii v archíve RTVS TU…