Zlaté masky za operu zostali tentokrát v Moskve

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na festival do jarnej Moskvy opäť zavítali tie najlepšie inscenácie sezóny 2019/2020 z celého Ruska nominované na prestížnu Ruskú národnú divadelnú cenu Zlatá maska. Tú od roku 1993 udeľuje Zväz divadelníkov Ruskej federácie. O toto ocenenie sa v aktuálnom ročníku uchádzala aj Ščedrinova Lolita v réžii slovenskej režisérky Slávy Daubnerovej.

Zlaté masky sa každoročne udeľujú činoherným, bábkovým, operným, operetným, muzikálovým, baletným a moderným tanečným inscenáciám, spevákom, dirigentom, režisérom, hercom… Nezabúda sa však ani na hudobných skladateľov, osvetľovačov, kostýmových výtvarníkov či výrazné osobnosti a experimentálne počiny v oblasti divadla.

Ocenenie Zlatá maska: foto: Dmitrij Dubinskij

Držiteľom tohto ocenenia (2018) je aj slovenský dirigent Oliver Dohnányi, ktorý ho získal za hudobné naštudovanie ruskej premiéry opery Mieczysława Weinberga Pasažierka v Divadle opery a baletu v Jekaterinburgu (o inscenácii sme písali TU…).

Tohtoročný galavečer sa konal 22. apríla 2021 za účasti ministerky kultúry Ruskej federácie Oľgy Ľubimovovej a generálnej riaditeľky festivalu Zlatá maska Márie Reviakinovovej v moskovskej koncertnej sále Zariadie. Prítomní boli aj všetci nominovaní umelci. Pre verejnosť sa odovzdávanie cien streamovalo prostredníctvom festivalového Facebooku a portálu www.kino.rambler.ru.

Vladimír Urin (riaditeľ Veľkého divadla v Moskve) a Irina Černomurová preberajú Zlatú masku 2021 za najlepšiu opernú inscenáciu sezóny (Sadko, Veľké divadlo v Moskve), foto: Dmitrij Dubinskij

Divákov večerom sprevádzali Natália Ivanovna a tri sestry jej muža z rovnomennej Čechovovej drámy. Z pohľadu úrovne slovenských podujatí podobného druhu tvoril sprievodný program nezvyčajne prepracovanú, intelektuálnu a aktuálne ladenú dôstojnú ozdobu ceremónie. Sošky Zlatých masiek oceneným umelcom odovzdávali výrazné osobnosti ruskej kultúry (medzi nimi napr. aj mladá sopranistka Mária Makejeva a tenorista Bogdan Volkov).

V oblasti operného divadla súťažili bohužiaľ len tituly moskovských a petrohradských divadiel, keďže pandémia nepriaznivo zasiahla do tvorivej činnosti provinčných operných domov.

Spomedzi siedmich nominantov v kategórii „najlepšia operná inscenácia“ vybrala odborná porota Sadka Veľkého divadla v Moskve v réžii Dmitrija Čerňakova, ktorý získal aj Zlatú masku za „najlepšiu réžiu“ (viac info o inscenácii TU…).

Zlatá maska, 2021, Dmitrij Čerňakov preberá Zlatú masku 2021 za najlepšiu réžiu sezóny (Sadko, Veľké divadlo v Moskve), foto: Dmitrij Dubinskij

Držiteľmi masiek za „najlepšiu mužskú rolu“„najlepšiu ženskú rolu“ sa stali uzbecký tenorista Nažmiddin Mavľanov (Sadko)a sopranistka Jekaterina Semenčuk (Ľubava).

Aj posledná cena v oblasti opery zostala vo Veľkom divadle. Zlatá maska v kategórii „najlepší dirigent“ putovala do rúk anglického dirigenta Christophera Mouldsa za hudobné naštudovanie Purcellovej opery Dido a Aeneas.

„Najlepším hudobným skladateľom“ sa stal Dmitrij Kurľandskij – autor „opernej operácie“ Octavia Treparácia na námet Senecovej drámy Octavia a Trockého eseje o Leninovi.

Dmitrij Kurľandskij preberá Zlatú masku 2021 v kategórii Najlepší hudobný skladateľ sezóny (autor „opernej operácie“ Octavia Treparácia), foto: Dmitrij Dubinskij

Tri nominácie („najlepšia opera“, „najlepšia mužská rola“, „najlepšia ženská rola“) patrili aj opere Lolita ruského skladateľa Rodiona Ščedrina, ktorú v Stavovskom divadle v Prahe a neskôr i v Mariinskom divadle v Petrohrade režírovala Slovenka Sláva Daubnerová (viac info o inscenácii TU…).

Mená všetkých laureátov Zlatej masky 2021, informácie o jednotlivých inscenáciách i o samotnom festivale nájdete na oficiálnej webovej stránke. Záznam z galavečera je dostupný na Facebooku Zlatej masky.

Pripravil: Daniel Ševčík

www.goldenmask.ru

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Daniel Ševčík, študent Gymnázia Ľ. Štúra v Trenčíne, účastník projektu Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT) SMARTheatre

Zanechajte komentár