Zomrel český oscarový režisér Jiří Menzel. S operným javiskom sa rozlúčil v Košiciach

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Z Čiech prišla smutná správa o úmrtí významného českého režiséra, herca a spisovateľa Jiřího Menzela. Oznámila to jeho manželka Olga na sociálnej sieti. Jiří Menzel zomrel vo veku 82 rokov v sobotu 5. septembra 2020 vo večerných hodinách v kruhu svojej rodiny. Bol tvorcom legendárnych filmov, divadelných inscenácií a režíroval aj opery. V Štátnom divadle Košice zinscenoval v roku 2017 Verdiho Falstaffa – bola to jeho posledná operná inscenácia.

,,Jiřinko náš milovaný, nejstatečnější ze všech statečných. Včera večer doma v našich náručích tvoje tělo opustilo náš pozemský svět. Bylo nám velkou ctí, že jsme tě mohly doprovodit na tvojí poslední cestě. Tvoje láska ke mně a našim holkám byla láskou, která si neklade podmínek.

Jiřinko, děkuju za každý den, který jsem mohla být s tebou. Bylo to výjimečné. Děkuju i za ty těžké poslední 3 roky. Stále jsi mi pomáhal. Svou statečností, chutí, neobyčejnou vůlí do života a humorem. Přeju ti hezkej obláček, jaks ty sám říkával… Smrtí nic nekončí a věřím, že se setkáme, ať už v jakékoliv podobě. Protože není možné, aby to tak nebylo. Hladíme tě a milujeme tě z celého srdce navěky. Tvoje holky. Olinka, Anička, Evička.“ vyznala sa manželka režiséra Olga Menzelová na Facebooku.

Jiří Menzel, foto: Jan Zátorský, MAFRA

Ako uvádzajú agentúrne správy, Menzela v posledných rokoch trápili zdravotné problémy. Bojoval s následkami zápalu mozgových blán, ktorý ho pripútal na lôžko.

Jiří Menzel sa narodil 23. februára 1938 v Prahe a vo svojom rodnom meste vyštudoval v rokoch 1958 – 1962 filmovú réžiu u Otakara Vávru na Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení. V 60. rokoch 20. storočia bol spoluzakladateľom filmovej novej českej vlny a patril k silnej generácii legendárnych filmových a divadelných tvorcov.

Je autorom množstva filmov. Menzelov celovečerný film Ostře sledované vlaky z roku 1966 získal Oscara za najlepší zahraničný film. V tomto filme sa zároveň predstavil aj ako herec. Ďalší jeho film Vesničko má středisková bol na Oscara nominovaný v roku 1985. Námety k svojim vrcholným filmom čerpal z diel Vladislava Vančuru (Rozmarné léto, Konec starých časů) a Bohumila Hrabala (poviedka Smrt pana Baltazara z Perliček na dně, Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti, Postřižiny, Slavnosti sněženek).

Jiří Menzel získal v roku 1968 Oscara za film Ostře sledované vlaky, zdroj foto: ČTK

V 70. rokoch sa venoval aj divadelnej réžii, bol členom pražských scén – Divadla Járy Cimrmana, spolupracoval s Činoherným klubom a Vinohradským divadlom. Okrem domácich scén inscenoval vo Švajčiarsku, Nemecku, Francúzsku, Fínsku, Nórsku, Švédsku, Bulharsku, Chorvátsku, Maďarsku či Taliansku. Pre švédsku televíziu vytvoril inscenáciu drámy Mandragora.

Ako herec vytvoril niekoľko desiatok postáv v divadle, filme a televízii. Naposledy si zahral hlavnú rolu starnúceho slovenského tlmočníka Aliho Ungára v česko-slovenskom koprodukčnom filme slovenského režiséra Martina Šulíka s názvom Tlmočník (2018).

Menzl vyučoval na pražskej Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení a bol zahraničným členom Americkej filmovej akadémie, zakladajúcim členom Európskej filmovej akadémie a Českej filmovej a televíznej akadémie. V roku 2013 vyšla jeho spomienková kniha Rozmarná léta.

Jiří Menzel (1938 – 2020), foto zdroj: internet

Je držiteľom významných osobných ocenení a kvalitu jeho tvorby potvrdzuje i množstvo ocenení za filmovú a divadlú tvorbu. Získal jeden z najvyšších francúzskych umeleckých titulov Rad umenia a literatúry (Chevalier des Arts et Lettres), Českého leva, Krištáľový glóbus Medzinárodného festivalu v Karlových Varoch za celoživotný umelecký prínos do českej i svetovej kinematografie, Zlatú kameru za významný prínos do kinematografie na Artfilme v Trenčianskych Tepliciach a mnoho ďalších doma i v zahraničí aj za celoživotné dielo.

S opernou scénou sa Jiří Menzel rozlúčil v Košiciach

,,Rád se dívám doma na televizní kanály, kde se hraje balet, opera, koncerty vážné hudby.“ Tento výrok, ktorý Menzel uviedol v roku 2016 pre Hudební rozhledy, spája jeho televízny a divadelný svet.

Jiří Menzel nebol veľmi hudobne vzdelaný, no postupne nadobudol vzťah aj k opere a klasickej hudbe. Ako sedemročného chlapca ho jeho mama vodila na opery, ktoré ho spočiatku, ako sa sám vyznal, veľmi nudili. Neskôr si k vážnej hudbe našiel vzťah cez českého skladateľa Jaroslava Ježka a postupne si vďaka Mozartovi a Smetanovi obľúbil i operné umenie. Ako sám povedal pre Hudební rozhledy ,,Opery W. A. Mozarta jsou jak pohlazení, dar z nebes.“

Jiří Menzel dostal koncom minulého storočia príležitosť inscenovať aj operné diela a vo vrcholnej fáze svojej režijnej tvorby to vnímal ako výzvu. Zinscenoval len niekoľko operných titulov, viac na zahraničnej opernej scéne ako doma, a vnímal tento žáner skôr konzervatívne. „Nemám rád v opeře výmysly na jevišti, které v libretu nejsou,“ uviedol pre časopis Harmonie v roku 2010 a dodal: „Opera by neměla být režijní exhibice. Myslím, že by měla být slyšet hudba a zpěváci. Operní režii jsem sice nestudoval, ale mám divadlo rád.“

Obal 2CD Smetanovej opery Dalibor v podaní Teatro Lirico v Cagliari

Na opernom javisku debutoval v talianskom Teatro Lirico v Cagliari, kde v januári 1999 režíroval s medzinárodným tímom pod taktovkou izraelského dirigenta Yorama Davida Smetanovu operu Dalibor, v ktorej Eva Urbanová stvárnila Miladu.

Z Medzinárodného hudobného festivalu v Českom Krumlove prišla ponuka na Mozartovho Dona Giovanniho, ktorého najskôr hrali na atraktívnom Otáčavom hľadisku a potom ho v roku 2010 uviedli aj ako novú premiéru na javisku Juhočeského divadla v Českých Budějoviciach.

Skúsenosti z tejto spolupráce využil aj pri filme Donšajni z roku 2013, rozprávajúcom príbeh o opernom súbore v malom meste, ktorý sa rozhodne uviesť Mozartovho Dona Giovanniho. Menzelovým cieľom bolo prostredníctvom tejto komédie priblížiť divákom svet opery zbavený obvyklého pozlátka. Vo filme použili aj dekorácie z českobudějovickej inscenácie Dona Giovanniho.

W. A. Mozart: Don Giovanni, Don Giovanni Otáčavé hľadisko Český Krumlov, 2010, Aris Argiris (Don Giovanni), Janette Zsigová (Donna Elvira), Eric Jordan (Leporello), foto: Petr Hasal

V Národnom divadle v Belehrade uviedli Menzelovu inscenáciu opery Láska k trom pomarančom od Sergeja Prokofieva. Pre Maďarskú štátnu operu v Budapešti pripravil v roku 2015 spolu s maďarským dirigentom Péterom Halászom Mozartuvu operu Così fan tutte.

Stopu zanechal aj na slovenskej opernej scéne. V Štátnom divadle Košice zinscenoval v októbri 2017 Verdiho komickú operu Falstaff, ktorá je stále súčasťou repertoáru tejto scény.

Jiří Menzel v hľadisku Štátneho divadla Košice počas skúšobného procesu Verdiho Falstaffa, 2017, foto: Archív ŠDKE

,,Prítomnosť Jiřího Menzela vo mne vyvolávala neustály úsmev, pohodu a mám dojem, že aj celé obsadenie nasiaklo jeho osobnosťou, dovolím si dokonca tvrdiť, že práve on je najlepší Falstaff na svete. On vie, že si to o ňom myslím, dúfam, že sa neurazí…“ uviedol k spolupráci na košickom Falstaffovirozhovore pre Opera Slovakia z roku 2017 predstaviteľ titulnej roly Peter Mikuláš, ktorý sa po smutnej správe o úmrtí režiséra vyjadri týmito slovami: ,,Keď odíde osobnosť, ktorá zanechala veľmi veľa hlbokých stôp v divákoch aj účinkujúcich je to veľmi smutné. Jiří Menzel vo mne v Košiciach pri príprave Falstaffa vyoral hlbokú brázdu, pretože som s ním pripravoval kľúčovú postavu pre basbarytón. Svojou tvorivosťou bol pre mňa obrovskou inšpiráciou.

G. Verdi: Falstaff, Opera ŠD Košice, 2017, záverečná scéna, foto: Joseph Marčinský

Falstaff v Košiciach zaznel v hudobnom naštudovaní Martina Leginusa, ktorého smutná správa hlboko zasiahla. ,,Odchod Jiřího Menzla je nenahraditeľnou stratou pre filmový a divadelný svet. Nenapadlo by mi, že Verdiho posledná opera Falstaff bude i posledným Jiřího opusom. Jeho nezameniteľný humor sprevádzal celý skúšobný proces. Do mojej partitúry Falstaffa mi s humorom jemu vlastným napísal: ,,Máš tam příliš mnoho not.”

Len najväčšie osobnosti si vedia uťahovať sami zo seba. Už na našom prvom stretnutí lámal bariéry a snažil sa, aby sa každý v jeho prítomnosti cítil príjemne. Jeho originálna a sympatická sebairónia bola všadeprítomná. Vravel mi: ,,Vůbec neumím režírovat. Když jsem to zjistil, bylo už pozdě, byl jsem slavnej.” Na každom jeho podobnom vtipe sme sa smiali obaja. Bolo to nákazlivé.

Asi najťažšia umelecká disciplína je vo všeobecnosti kvalitný a inteligentný humor. Jiří nám zanechal filmové a divadelné skvosty plné nesmierne kvalitného humoru – od pichľavého a sarkastického až po láskavý a dojemný. Jeho dielo je nesmrteľné a jeho schopnosť rozosmiať nás tu ostáva navždy. A to je myslím najviac. Vďaka Jiří.” vyznal sa k osobnosti Jiřího Menzela pre Opera Slovakia Martin Leginus.

Jiří Menzel, Martin Leginus, Marián Lukáč a Jiří Přibyl počas skúšobného procesu Verdiho opery Falstaff v Štátnom divadle Košice, 2017, foto: Archív ŠDKE

Dita Marenčinová v recenzii Verdiho Falstaff otvoril oponu už aj na javisku Štátneho divadla v Košiciach o práci Jiřího Menzela uviedla: ,,Režisér Jiří Menzel vniesol do košickej inscenácie opery Falstaff ohromné porozumenie pre hudobné divadlo, (ako to vie urobiť len máloktorý činoherný režisér). Práca so sólistami bola výnimočná práve v tom, ako režisér doslova cizeloval u sólistov drobné herecké prvky, aby následne vyústili do spŕšky rozmanitej pohybovej aktivity a mimicko-gestickej transakcie, všetko v absolútnom súlade a rešpektom voči náročnému spievaniu.“

Košická inscenácia Falstaffa bola v roku 2018 nominovaná na divadelnú cenu DOSKY v dvoch kategóriách: za najlepšiu réžiu sezóny (Jiří Menzel) a za najlepší mužský spevácky výkon (Peter Mikuláš ako Falstaff).

,,Celý život pracujem pre úsmev, pre smiech. Odmietam robiť čokoľvek, čo je tragické. Veď celý život je taký vážny! A pozrite sa – kde sú autori vážnych divadelných hier? Kde sú vážne filmy z prvej republiky? Vraciame sa len ku komédiám. Nielen preto, že sú zábavné, ale aj preto, že sú úprimné. O to mi ide – aby sa ľudia bavili. Aj na Falstaffovi.“ vyznal sa v rozhovore pre Opera Slovakia v roku 2017 pred svojou poslednou opernou premiérou Jiří Menzel.

Zomrel 5. septembra 2020 v Prahe. Verejná posledná rozlúčka so zosnulým režisérom sa konať nebude, Jiří Menzel si to neželal.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku