Košice – Štátne divadlo Košice informovalo o úmrí dlhoročného sólistu Štátneho divadla Košice, tenoristu Stanislava Martiša, ktorý zomrel vo štvrtok 14. novembra 2019 vo veku 87 rokov. Posledná rozlúčka sa bude konať 28. novembra v Košiciach.
Stanislav Martiš, rodák z Bratislavy (*7. 11. 1932) už počas gymnaziálnych štúdií účinkoval v mandolínovom súbore, v ktorom bol korepetítorom jeho spolužiak Ilja Zeljenka. Mal vzťah aj k technickým predmetom, a tak začal študovať architektúru. Z rodinných dôvodov však musel štúdium prerušiť a nastúpil na vojenskú službu, ktorú absolvoval vo Vojenskom umeleckom súbore v Bratislave, kde strávil päť rokov.

Spev študoval súkromne u Alexandra Moyzesa, Jána Strelca a Stanislava Mjartana. V roku 1968 ukončil štúdium operného a koncertného spev na VŠMU u profesora Janka Blaha.
Lyrický tenor Stanislava Martiša znel v košickom Štátnom divadle od roku 1958 takmer tri desaťročia vo veľkých postavách svetového operného repertoáru, ale aj vo viacerých operetných postavách či muzikáloch. V rokoch 1978 – 1984 bol šéfom košickej opery.

,,K Martišovym vrcholným umeleckým výkonom patril nesporne Alfréd Germont z roku 1958, Violettu Valéry vtedy stvárnila Anna Poláková, Anninu Božena Hanáková, Flóru Oľga Golovková, ďalšie mužské postavy Anton Hucík, Július Regec, Anton Matejček, Karol Mareček, dirigoval Josef Vincourek. Tu sa začalo Martišovo obdobie mimoriadnych úspechov pod umeleckým vedením významných osobností opery, predovšetkým dirigenta Vincoureka a ďalších ako Radovan Fest-Spišiak (operety Veselá vdova, Gül Baba, Poľská krv), Jan Kende (Fidelio, Rigoletto), Ladislav Holoubek (Bačovské žarty) a Borisa Velata.

Už na začiatku svojej kariéry mal šťastie pracovať s režisérmi Kornelom Hájkom, Braňom Kriškom alebo Oskarom Linhartom. Pamätné zostali Martišove kreácie Janáčkovej postavy Števu Buryju s temperamentom mladého chasníka, alebo postava komického Vaška v Smetanovej Predanej neveste, či v ďalšej českej opere Búrka Zdeňka Fibicha r. 1961. Neobišli ho ani také pomerne neznáme úlohy, ako Joaquino z Beethovenovho Fidelia (1962), Trin v Pucciniho Dievčati zo Západu (1968), Abdallo v Nabuccovi a Goro z Madame Butterfly, obe z r. 1964, Remendado z Carmen G. Bizeta (1961). V Rigolettovi spieval postavu Vojvodu z Mantovy v r. 1959, ale už v r. 1969 sa mu ušla rola Borsu. „ uviedla muzikologička a hudobná kritička Lýdia Urbančiková v článku Opera Slovakia v novembri 2017. Celý článok si prečítate tu: Stanislav Martiš – nezabudnuteľný Alfréd, Števa, Vítek…
Posledná rozlúčka so Stanislavom Martišom sa bude konať 28. novembra 2019 o 10.00 hod v Štátnom divadle v Košiciach a smútočný obrad prebehne v krematóriu o 13.00. hod.
zdroj: ŠDKE, Opera Slovakia
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.