Zomrel operný režisér Harry Kupfer, žiak Waltera Felsensteina

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pred pár dňami zosnulý medzinárodne uznávaný režisér Harry Kupfer sa k opernej réžii dostal iba preto, že mu nevyšla jeho túžba stať sa spevákom. Pre medzinárodnú opernú obec to bolo veľkým šťastím, pretože Kupferova práca v divadle a s divadlom vychádzala z jeho neobyčajnej muzikality. Harry Kupfer bol Berlínčan, v tomto meste sa 12. augusta 1935 narodil a 30. decembra 2019 zomrel. Patril k dôležitým nemeckým režisérom v medzinárodnom meradle.

Práca s operou Harryho Kupfera fascinovala, jeho práce s operou fascinovali svet. Jeho domovom boli napriek tomu operné divadlá v Nemeckej demokratickej republike – predovšetkým v Drážďanoch a Berlíne.

Ako 23-ročný inscenoval v opere v Halle Dvořákovu Rusalku. Po zastávkach v iných mestách bol deväť rokov operným riaditeľom v Drážďanoch (1972 – 1981). Pod lojálnym intendantom Horstom Seegerom režiroval ročne štyri hudobnojaviskové diela rôznych štýlov. Bolo to umelecky tak lukratívne, že raz odmietol aj možnosť pracovať s Walterom Felsensteinom.

Harry Kupfer (1935 – 2019) v Semperovej opere v Drážďanoch, foto: Erwin Döring (1975)

Tradícia drážďanskej opery, výborný orchester, zbor a kvalitní sólisti sa zaslúžili o to, že Harry Kupfer považoval svoje tvorivé obdobie v Drážďanoch za fascinujúce. Drážďany boli tiež mestom a miestom, v ktorom sa v roku 1975 uskutočnilo v réžii Harryho Kupfera prvé uvedenie Schönbergovho Mojžiša a Arona v NDR. Bol to doslova revolučný čin, na ktorý sa do Drážďan z okolitých krajín chodilo – aj z Prahy, aj z Bratislavy. Namiesto pôvodne plánovaných šiestich predstavení sa ich uskutočnilo 39! Zaradenie inscenácie Mojžiša a Arona bolo v tom čase mimoriadne hlavne z toho dôvodu, že na opernú scénu sa dostalo ešte stále (alebo znova?) „dekadentné“ umenie, ktoré okrem obsahovej problematiky bolo aj nákladné a inscenačne náročné.

Z Drážďan, kde Kupfer pôsobil aj na Vysokej hudobnej škole, odišiel do Berlína. Umeleckým domovom sa mu stala slávna Komická opera, stal sa jej umeleckým vedúcim, šéfrežisérom. Najneskôr odvtedy sa mu otvorili dvere do sveta dokorán. Počas svojho celého aktívneho života inscenoval takmer 200 hudobnojaviskových diel, pričom k tým najpozoruhodnejším patrili opery Mozarta, Richarda Straussa a Richarda Wagnera. Jeho záujem o súčasnú opernú modernu priniesol i inscenácie diel Pendereckého, Brittena, Rainera Kunada a Uda Zimmermanna, všetky v jeho réžii.

G. Verdi: Macbeth, Staatsoper Unter den Linden Berlín, 2018, Plácido Domingo (Macbeth), Anna Netrebko (Lady Macbeth), réžia: Harry Kupfer, hudobné naštudovanie: Daniel Barenboim, foto: Bernd Uhlig

Pracoval v tých najvýznamnejších operných domoch sveta s tými najvýznamnejšími dirigentmi od Claudia Abbada, cez Daniela Barenboima po Zubina Mehtu. K jeho posledným prácam patril Der Rosenkavalier na Salzburger Festspiele 2014, inscenácia, ktorá bola uvedená o dva roky neskôr aj v Milánskej La Scale. Režisérsku cestu Harryho Kupfera uzavrela premiéra Händlovej opery Poros, ktorú priniesla na jar 2019 Komická opera v Berlíne.

Kupferove inscenácie stáli na tradícii realistického divadla, bez špekulácií a fantázií, s takými problémami a ľuďmi na javisku, akých videl u Felsensteina. V tom zmysle inscenoval i dve posledné diela v Drážďanoch: Bizetovu Carmen v automobilovej manufaktúre Volkswagenu (2002) a Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny Kurta Weilla (2005) v Semperovej opere.

Harry Kupfer (1935 – 2019), foto: Matthias Creutziger

Nekonečné množstvo vyznamenaní, medzi nimi aj Großes Bundesverdienstkreuz mit Stern (vysoké štátne vyznamenanie Nemecka) je iste dokladom jedinečnosti režiséra Harryho Kupfera.

Bývalý operný režisér Wolfgang Wagner, vnuk Richarda Wagnera, nám zanechal túto výstižnú spomienku na Harryho Kupfera:

To pekné na Harrym je, že všetko, čo povie, vychádza z hlbokej znalosti diela. Jeho návrhy a riešenia sa nikdy nepriečia hudbe… „

Autor: Agata Schindler

video

R. Strauss: Salome, Amsterdam 1992, réžia Harry Kupfer

W. A. Mozart: Don Giovanni, Komická opera Berlín 1989, réžia Harry Kupfer

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku