Zomrela Katarína Mereššová, prvá dáma operety v Košiciach

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Katarína Mereššová, rod. Cséfalvayová, dlhoročná sólistka košickej opery, oslávila svoje 90. narodeniny bez veľkých ovácií len prednedávnom 28. mája v plnom zdraví a sviežej mysli. Na konci roka sa s touto vzácnou osobnosťou divadla navždy lúčime, zomrela 16. decembra 2020.

Skôr, ako prišla na profesionálnu divadelnú scénu do Košíc r. 1962, pôsobila štyri roky v Divadle Jonáša Záborského v Prešove, predtým krátko v Maďarskom ľudovom umeleckom kolektíve a Maďarskom oblastnom divadle v Komárne.

Pochádzala zo Šamorína pri Dunajskej Strede, odkiaľ si našla cestu za hudobným vzdelaním u bratislavskej profesorky spevu Márie Smutnej-Vlkovej (1913 – 2005). Bola to šťastná voľba, keďže p. Smutná bola jednou z prvých speváčok slovenskej populárnej hudby a často účinkovala v rozhlase, kde spievala ľudové piesne a operné árie. Už v 50. rokoch, ale aj neskôr sa venovala fonetike, tvorbe tónu, speváckej technike a to sa odzrkadlilo na kvalite jej absolventov.

Július Regec a Katarína Mereššová v predstavení Štátneho divadla Košice, foto: Archív ŠDKE

Vedomosti, ktoré u nej získala mladá adeptka speváckeho umenia Katarína Cséfalvayová formovali jej osobnosť až do vysokého veku. Bola natoľko inteligentná a sebakritická, že dokázala presne odhadnúť schopnosti vlastného speváckeho naturelu a mieru talentu, ktorý potrebovala pri stavbe každej z inscenovaných postáv. Jej zvonivý soprán bol vždy v súlade s nárokmi na part danej postavy, ale čo bolo ojedinelé, vedela sa vtesnať do charakteru každej z úloh, ktorú reprodukovala, poznala hranice vkusu a mieru expresie, vtipu, šarmu. Bola vždy prirodzená, skromná a veselá, jej úsmev a javiskový prejav, šarm a krása jej priniesli obdiv publika.

Ešte aj dnes si mnohí Košičania spomenú na inscenácie, v ktorých Katarína Mereššová stvárnila hlavné postavy: v operetách E. Kálmána Čárdášová princezná (1967), O. Nedbala Poľská krv (1974), F. Lehára Veselá vdova (1979), G. Dusíka Hrnčiarsky bál (1977), F. Lehára Paganini (1980), J. Straussa Viedenská krv (1982), ale vystupovala aj v operách, kde zvládala vedľajšie postavy adekvátne na úrovni. Takými boli Mercedes v Bizetovej Carmen (1979), Flora vo Verdiho Traviate (1972, 1982), Lola v Mascagniho Sedliackej cti (1978), Mária v Gershwinovej Porgy a Bess (1981), Giovanna vo Verdiho Rigolettovi (1985), Kate Pinkerton v Pucciniho Madama Butterfly (1978, 1987) a i.

R. Friml, H. Stothart: Rose Marie, Štátne divadlo Košice, 1967, Katarína Mereššová (Rose Marie), foto: Archív ŠDKE

Pre úplnosť dodajme, že zasiahla aj do dramatického umenia, keď jej ponúkli stvárnenie činoherných postáv v dielach Karla Čapka , Móra Jókaiho a iných (1957). Popularita Kataríny Mereššovej bola najmä v 60. a 70. rokoch natoľko významná, že aj dnes si na jej verejné vystúpenia s Karolom Marečkom spomínajú hostia slávnej kaviarne Slávia v Košiciach v rámci nedeľných programov s operetnými melódiami.

Zapísala sa navždy do dejín hudobnej kultúry v Košiciach.

Autor: Lýdia Urbančíková

video

https://www.youtube.com/watch?v=QF4u2Ig4IhI
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár