Zomrela Maria Kouba, vychýrená Salome, ktorá zo zboru SND vyšla na svetové operné javiská

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Vo veku nedožitých stých narodením zomrela v sobotu 15. mája 2021 v štajerskom Voitsbergu v Rakúsku operná speváčka Maria Kouba, ktorá bola krátky čas angažovaná v zbore operného súboru Slovenského národného divadla, kde stvárnila aj menšie úlohy. Svet ju neskôr obdivoval ako jedinečnú predstaviteľku Salome v rovnomennej opere Richarda Straussa, s ktorou sa preslávila aj na svetových javiskách.

Maria Kouba, pôvodným menom Maria Sofie Strobl sa narodila 2. februára 1922 do hudobníckej rodiny v obci Altenmarkt v rakúskej spolkovej krajine Štajersko ako prvá z troch detí. Spolu so sestrou Helgou sa už od malička museli starať o vlastné živobytie. Zamestnali sa ako nekvalifikované pracovníčky v sklárni v Köflachu.

Maria Kouba (1922 – 2021), foto: mariakouba.at

Jej otec, Rudolf Strobl (multiinštrumentalista, kapelník a zbormajster v Köflachu) ju učil hrať na husliach, violončele či saxofóne. „Bol pre mňa veľkým vzorom a mal rozhodujúci vplyv na moju hudobnú kariéru.“ Takto sa Maria Kouba vyznala k jeho vplyvu na svoje muzikantské základy. Spolu s otcom hrávali aj v spoločnej kapele v rôznych podnikoch. Hudbe sa rozhodla venovať aj neskôr a tak si z platu sekretárky zdravotnej poisťovne financovala súkromné hodiny spevu u Marie Salmary v Grazi. K jej úspechu významne prispela odvaha a disciplína.

Pôvodne o povolaní opernej umelkyne neuvažovala, túžila sa stať speváčkou a tanečnicou podľa vzoru o desať rokov staršej Mariky Rökk. V roku 1946 sa vydala za českého dirigenta Štefana Koubu, avšak vtedajšia politická situácia jej spočiatku prekazila plány. Spolu s manželom v roku 1948 navštívili jeho rodičov v Prahe, lenže opustiť krajinu už nesmeli.

Maria Kouba ako členka zboru účinkujúca v Straussovej operete Cigánsky barón, Opera SND, foto zdroj: archív Otto Krcal

Niekoľko rokov žili za železnou oponou vo vtedajšom Československu, kde sa živili hudbou – pracovali v operných divadlách v Ostrave a Bratislave. Štefan Kouba sa zamestnal ako korepetítor a dirigent (v Bratislave pôsobil okrem angažmánu v SND aj ako externý pedagóg sólovej korepetície na Vysokej škole múzických umení) a Maria Kouba bola opernou zboristkou. Popri práci v československých divadlách sa naučila aj jazyk.

V Národnom divadle Moravskosliezskom v Ostrave bola angažovaná ako členka zboru len pár mesiacov (15. 4. 1951 – 31. 12. 1951). Následne odišla do Bratislavy, kde od 1. 1. 1952 do 21. 11. 1956 pôsobila ako zboristka operného súboru Slovenského národného divadla. Ambície stať sa sólistkou prekazil vtedajší politický režim za jej protikomunistické názory, ale kvôli profesionálnym kvalitám ju predsa len angažovali do malých postáv. Zaspievala si Komsomolku v Kabalevského opere Tarasova rodina, Prvú lesnú žienku v Dvořákovej Rusalke, Sesternicu v Pucciniho Madame Butterfly, nohavicovú rolu Jana v Janáčkovej Jej pastorkyni, Vidiecke dievča v Mozartovej Figarovej svadbe či Hlas vo Verdiho Donovi Carlosovi. Najmä v súvislosti so Salome ju často spomínal aj teatrológ a historik Jaroslav Blaho.

A. Dvořák: Rusalka, Opera SND, 1953, Maria Koubla, Nina Hazuchová, Tatiana Masariková (Lesné žienky), foto: Gejza Podhorský/Archív SND
G. Puccini: Madada Butterfly, Opera Graz, 1958, Maria Kouba (Čo Čo San), foto zdroj: mariakouba.at

V roku 1956 sa jej spolu s manželom podarilo spoza železnej opony vrátiť do rodného Rakúska. V Grazi pokračovala v štúdiu spevu. O rok neskôr, v Opere v Grazi, kde sa neúspešne uchádzala o zamestnanie v zbore, Maria dostala svoju prvú veľkú príležitosť zaspievať si sólo. Napriek viacerým neprajným okolnostiam, navyše s krátkym časom na prípravu, sa jej podarilo úspešne debutovať ako Salome v novej inscenácii rovnomennej opery Richarda Straussa. Miestna tlač ohlásila senzáciu. „Na zbor v Grazi som nebola dosť dobrá, ale na neskoršiu Salome to stačilo,“ zažartovala si pri oslave 97. narodenín Maria Kouba v jednom z posledných rozhovorov.

Postava Salome sa jej stala osudovou. Spievala ju a zároveň sama tancovala – čo nebýva zvykom – vyše štyristokrát. Túto náročnú rolu stvárňovala v najlepších svetových divadlách vo Viedni, Paríži, Neapole, Mníchove či Berlíne a na ďalších javiskách. Predstavila sa aj na americkom kontinente, kde s ňou 12. februára 1965 debutovala v newyorskej Metropolitnej opere pod taktovkou Karla Böhma. Na základe pozitívnych kritík ju angažoval intendant Rudolf Bing a v Salome sa tu alternovala s Birgit Nilsson. Na javisku Met sa okrem toho predstavila aj ako Senta vo Wagnerovej opere Bludný Holanďan.

R. Strauss: Salome, Metropolitná opera New York, 1965, Maria Kouba (Salome), foto: Louis Melancon

Na rozdiel od Birgit Nilsson, ktorá očakávaný erotický tanec siedmych závojov tancovala v redukovanej choreografii a v čiernom trikote, Maria Kouba newyorskému publiku predviedla svoju vlastnú verziu – zmes exotického tanca a pantomímy. Ako hovoria dokumentačné materiály, ,,mala oblečené úzke bikiny, ktoré boli zdobené farebnou výšivkou. Publikum bolo nadšené a niektorí kritici sa sťažovali na príliš holú pokožku. Tejto témy sa chopili chytrí novinári a podľa hesla „Sex sells“ sa Maria dostala na titulné stránky časopisov ako „New Salome Performance Rocks Metropolitan Opera“, „Skin Show at the Met“, „Sexy Salome Strips In Staid Met Opera“!,, Po úspešnom newyorskom debute vystúpila aj v ďalších mestách USA a Kanady (Santa Fé, New Orleans, Milwaukee, Toronto, Vancouver…).

Príležitosť stvárniť Salome dostala aj v televíznom spracovaní opery v roku 1960 pre ORF pod vedením dirigenta Hansa Swarowského s Viedenskými filharmonikmi. V inscenácii účinkovala po boku Hansa Hottera (Jochanaan), Kitse Damassioti (Herodias), Juliusa Patzaka (Herodes) a ďalších.

video

Okrem toho stvárnila na mnohých svetových operných javiskách pod taktovkami významných dirigentov širokú paletu sopránových postáv v operách ako napríklad Salome (Salome), Jenůfa (Jenůfa), Káťa Kabanová (Feklusa), Trubadúr (Leonora), Sila osudu (Leonora, Curra), Sicílske nešpory (Elena), Nabucco (Abigaille), Fidelio (Leonora), Sedliacka česť (Santuzza), Komedianti (Nedda), Don Giovanni (Donna Anna), Madama Butterfly (Čo Čo San), Tosca (Tosca), Manon Lescaut (Manon Lescaut), Bohéma (Mimi), Turandot (Liu), Carmen (Micaela), Maria Stuarda (Maria), La traviata (Violetta Valerie), Maškarný bál (Amelia), Majstri speváci norimberskí (Eva Pogner), Zlato Rýna (Woglinde), Valkýra (Sieglinde), Lohengrin (Ortrud), Faust (Margarethe), Hänsel und Gretel (Hänsel, Gertrude), Cigánsky barón (Saffi) a mnohé ďalšie. Celkovo stvárnila viac ako 50 sólových postáv a nevyhýbala sa ani koncertnej činnosti.

Okrem spomínanej filmovej adaptácie Straussovej Salome Maria Kouba účinkovala aj v ďalších filmových spracovaniach opier (Jenůfa, WDR 1960 a Cavalleria Rusticana, ZDF 1963). Známe sú aj jej početné rozhlasové nahrávky.

R. Wagner: Bludný Holanďan, Opera Frankfurt, Maria Kouba (Senta), foto zdroj: mariakouba.at

Považovali ju za jednu z najspoľahlivejších speváčok, a ako hovoria dokumentačné materiály, vždy bola dokonale pripravená, nespočetnekrát zaskočila za kolegov a svoje vystúpenia odvolávala len veľmi zriedka. Získala viacero ocenení ako napríklad Preis des Österreichischen Rundfunks, Belcanto-Wettbewerbs (obidve 1957) a Grand Prix des Nations (1963) v Paríži ako najlepšia speváčka z 22 krajín.

V roku 1960 sa začalo jej 23-ročné pôsobenie vo frankfurtskej opere. Bola v najlepšej umeleckej kondícii, čo sa však nedá povedať o jej súkromnom živote. S manželom Štefanom Koubom sa po príchode do Frankfurtu rozviedla a v roku 1962 sa vydala za orchestrálneho hudobníka Heinza Bosharta, mladšieho o 15 rokov. Po definitívnej rozlúčke s javiskom v roku 1982 spolu odišli do Kanady.

Maria Kouba počas osláv 97. narodením v domove dôchodcov vo Voitsbergu, 2019, foto: Walther Neumann

Maria sa venovala rodine a výučbe spevu, Heinz sa dal na finančníctvo, v ktorom sa mu však nedarilo, a tak obaja prišli takmer o všetok majetok. Manželstvo sa rozpadlo a Maria Kouba sa v roku 1993 vrátila do rodného Rakúska, kde našla oporu v rodine svojej sestry. Na svoju umeleckú dráhu sa ohliadala bez sentimentality a na roky v opere spomínala s láskou. Na sklonku života sa usídlila v domove dôchodcov vo Voitsbergu v rakúskom Štajersku, kde zomrela 15. mája 2021.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár